56 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2014
De Wilga maakt zijn eerste vlucht in 1962 en is volledig uit metaal ver-
vaardigd. Het StoL-vliegtuig is bedoeld voor diverse taken, zowel civiele
als militaire. Het slepen van zweefvliegtuigen, het recreatieve vliegen en
het droppen van parachutisten behoren tot de civiele taken. Daarnaast
wordt het model ook gebruikt voor het leveren van kleine pakketjes in
soms moeilijk toegankelijk terrein. Militair wordt het vliegtuig gebruikt
voor luchtverkenning, grensbewaking en verbindingsvluchten. De Wilga
wordt tussen 1962 en 2006 in tientallen versies geproduceerd. Dit be-
wijst de enorme kwaliteiten van het kleine Poolse vliegtuig dat tijdens
deze periode ook meeontwikkelt met de marktomstandigheden. om die
reden kunnen modellen aangetroffen worden met de meest uiteenlo-
pende motoren en avionica.
Flamingo
De PZL 105 Flamingo is bedoeld als opvolger voor de succesrijke PZL
104 Wilga, die ondanks zijn uitstekende eigenschappen toch al weer
verouderd is. Het nieuw te ontwerpen model moet enerzijds de Wilga
vervangen, maar wordt vooral gezien als een exportproduct. Zowel in
Amerika als in Canada hoopt men er de StoL-vliegtuigen van de DeHa-
villand mee te vervangen. Daarom wordt vanaf het begin rekening ge-
houden met de mogelijkheid het vliegtuig uit te rusten met drijvers of
ski’s.
Het concept van de Flamingo wordt om commerciële redenen eerst als
‘Wilga 88’ aangekondigd en wordt uitgewerkt door Andrew Frydryche-
wicza en roman Czerwinski. De laatste wordt in 1989 opgevolgd door
Wojciech Wozniczka.
De PZL 105 is net als zijn voorganger een uit metaal vervaardigde hoog-
dekker. Het model biedt plaats aan zes inzittenden. omdat men ervan
uitgaat dat het nieuwe vliegtuig zowel zal worden gebruikt voor het ver-
voer van vracht als het droppen van parachutisten, wordt aan de linker-
zijde een grote deur ingebouwd. Daarnaast kan de 105 ook ingezet wor-
den voor sanitaire vluchten, luchtverkenning en zelfs voor het slepen van
zweefvliegtuigen. In een later stadium hoopt men ook een landbouwva-
riant op de markt te brengen.
Met de PZL 104 Wilga uit de zestiger jaren van de vorige eeuw behaalde de Poolse fabrikant een wereld-
wijd commercieel succes. Exemplaren van de Wilga vliegen nog steeds op nagenoeg alle continenten.
Bushpiloten in Indonesië zijn maar al te trots op hun Wilga, terwijl ook in Amerika en Canada jagers en
vissers met dit vliegtuig op avontuur gaan. De beoogde PZL 105 Flamingo deelde niet in dat succes.
PZl 105 FLAMIngo
TyPEBEsChrIjvIng Door: Jozef Mols
56-57_pzlflamingo.indd 56 15-09-14 16:38