20 PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2014
De Zlin Z 242L Guru is een verre nazaat van de Z-42 die al meer dan
45 jaar geleden zijn eerste vlucht maakte. Met dit model vestigde Zlin uit
tsjechië zijn reputatie. De Guru wordt voorgesteld tijdens de Aero 2012
in Friedrichshafen. Het vliegtuig is opgebouwd rond een frame van me-
talen buizen, bekleed met metalen platen. traditionele vliegtuigbouw
dus.
De stoelen en stuurknuppels zijn echter uit koolstofvezel vervaardigd.
Het model is bedoeld als lesvliegtuig. Hierbij wordt niet enkel gedacht
aan aspirant-piloten die hun brevet nog moeten halen, maar ook aan
toekomstige acro-piloten. De hoge belastingslimieten laten immers een
hele reeks acrobatische oefeningen toe. Daarnaast kan het vliegtuig ge-
bruikt worden voor het slepen van zweefvliegtuigen. Het bijzonder ro-
buuste landingsgestel laat operaties vanaf onverharde terreinen toe en
zal uiteraard harde landingen, uitgevoerd door leerling-piloten, graag ver-
geven.
In standaarduitvoering wordt het vliegtuig geleverd met een analoge
cockpit. optioneel kan een Garmin G500 ingebouwd worden. Leuk om
te weten is dat het toestel uitgerust met een vast landingsgestel (net als
de Cirrus Sr20) gebruikt kan worden voor het simuleren van vluchten
met intrekbaar landingsgestel. Daarmee is dit model een uiterst geschikt
overgangsmodel bij de training van piloten. De tweezitter wordt aange-
dreven door een Lycoming van 200 pk.
Export
op de exportmarkt doet dit model het goed. De Naval Aviation School uit
Mexico bestelde tien exemplaren. ook de luchtmacht van Peru heeft een
aantal van deze vliegtuigen in gebruik. Zowel Slovenië, kroatië als Mace-
donië bestelden het als lestoestel voor hun luchtmacht. Polen bestelde
er vier, waarvan één voorzien is van een ‘glass cockpit’. opmerkelijk is dat
in tsjechië, waar de Zlin wordt vervaardigd, de luchtmacht nog steeds de
veel oudere Z 142 gebruikt. op dat model voltooien cadetten de eerste
vijftig uur van hun vliegopleiding. ook in egypte, Algerije en Cuba wordt
de ‘oude’ Z 142 nog steeds gebruikt. een beter bewijs voor de deugde-
lijkheid van deze tsjechische vliegtuigen is amper denkbaar.
Een goeroe is een leermeester die je het meest vertrouwt. Hij wijst je de weg en helpt je bij belangrijke
beslissingen in je leven. De Zlin Guru heeft mogelijk daarom die naam gekregen, want het gaat om een
uitstekend lesvliegtuig dat erg betrouwbaar en voorspelbaar vliegt.
bijschrift
Zlin Z 242L Guru
TypEbEscHrijvinG Door: Jozef Mols
Zlin Z 242l Guru in hEt kort
Aantal plaatsen 2
Motor Lycoming AEiO-360-A1b6, 200 pk
propeller MTv-9-b-c/c-188-18a
spanwijdte 9,34 m
Lengte 6,94 m
Hoogte 2,95 m
Tankinhoud 2 x 60 l
Leeggewicht 745 kg
MTOW 970 kg
Max. snelheid 236 km/h
Kruissnelheid 227 km/h
vliegbereik 495 km
startaanloop 210 m
Klimvermogen 5,5 m/sec
belastingslimieten +6/-3,5 G
internet www.zlinaircraft.eu
20_zlinguru.indd 20 15-09-14 16:26