Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2014 11
irkut ms-21
De russische vliegtuigbouwer Irkut is begon-
nen met de bouw van vier prototypes van de
MS-21 die zullen worden ingezet voor vlieg-
en statische tests. Irkut gaat het toestel op de
markt brengen als MS 21-300 (160-211 stoe-
len) en als MS 21-200 (130-176 stoelen).
beide vliegtuigen krijgen een vliegbereik van
ongeveer 6.000 km. een eerste vlucht is voor-
zien in 2015, gevolgd door de eerste leverin-
gen in 2017. Daarna moeten er vijftig toestel-
len per maand worden afgeleverd. Vooraf-
gaand aan de bouw van de prototypes heb-
ben medewerkers van Irkut en de technische
universiteit van Irkutsk middels onderzoek
vastgesteld wat de meest efficiënte manier
van produceren wordt voor dit nieuwe vlieg-
tuig voor de middellange afstand. bij het pro-
ject zijn meer dan 2.500 ingenieurs en techni-
ci betrokken. n
il-114-100
De russische vliegtuigbouwer Aviacor gaat de
tweemotorige Il-114-100 in serie produceren.
Het turboproptoestel gaat plaats bieden aan
64 passagiers en wordt de beoogde opvolger
van de sterk verouderde An-140. Volgens Avia-
cor zal het ongeveer vijf jaar duren voordat het
eerste in serie gebouwde toestel van de band
zal rollen.
De Il-114-100 wordt een gemoderniseerde
versie van de Il-114 die in 1999 voor het eerst
vloog. De 100-variant krijg onder meer 2.750
pk sterke Pratt & Whitney (Canada) motoren
en een door rockwell Collins en tsPNk ont-
wikkelde digitale cockpit. er wordt een kruis-
snelheid voorzien van 500 km/h op 7.600 m
bij een vliegbereik van 1.400 km. n
boeing
c-17 sac
boeing heeft in de achterliggende vijf jaar
meer dan duizend missies ondersteund die
zijn uitgevoerd met de drie C-17’s die onder-
gebracht zijn bij de Strategic Airlift Capability
(SAC) in Hongarije. De SAC is een samen-
werkingsverband tussen tien NAto-landen
(waaronder Nederland) die de drie transport-
vliegtuigen inzetten bij de Heavy Airlift Wing
(HAW) op Pápa Air base. boeing heeft meer
dan zestig technici gestationeerd in Hongarije
voor het onderhoud van de C-17’s. n
biobrandstoF
boeing gaat samenwerken met South Afri-
can Airways (SAA) en SkyNrG om duurza-
me biobrandstof voor de luchtvaartindustrie
te produceren uit een nieuw type tabaks-
plant.
Het initiatief betekent een uitbreiding van de
samenwerking tussen boeing en SAA rich-
ting de ontwikkeling van nieuwe, duurzame
vliegtuigbrandstof. Het project past binnen
de Zuid-Afrikaanse doelstellingen op het ge-
bied van volksgezondheid en economische
en plattelandsontwikkeling. n
dobroJet
De russische prijsvechter Dobrojet gaat on-
danks de door europa opgelegde sancties
zestien 737-800 NextGen’s bestellen. De
toestellen moeten in 2017 en 2018 gele-
verd worden. Dobrojet staakte op 4 augus-
tus als gevolg van de sancties alle vluchten
naar West-europa. Dobrojet is voor de volle
honderd procent eigendom van Aeroflot. De
vloot van de prijsvechter moet rond 2018
uit veertig vliegtuigen bestaan. n
737 maX 200
boeing biedt het nieuwste model van de 737
MAX-serie, de MAX 200, formeel te koop aan
na een order van ryanair voor honderd toe-
stellen van dit type. ook is door de Ierse prijs-
vechter een optie genomen op nog eens
honderd 200-varianten. De MAX 200 is afge-
leid van de al even nieuwe 737 MAX 8 en
heeft ruimte voor 197 stoelen tegen 189 in
de normale versie. De MAX 200 levert onder
meer twintig procent meer brandstofefficiën-
tie per stoel dan het meest efficiënte toestel
met één middenpad op dit moment. De voor
ryanair bestemde MAX 200’s krijgen een
boeing Sky Interior. De nieuwe order komt
bovenop een eerdere voor 180 toestellen
van het type 737-800NG, die ryanair in
2013 plaatste. n
comac c919
De Chinese fabrikant AVIC Aircraft XAC heeft
beelden vrijgegeven van het nieuwe regionale
Comac C919 verkeersvliegtuig. Daarbij is in
‘Workshop 618’ van de AVIC Xi’an Aircraft In-
dustry (Group) ook de middelste 6,7 m lange
rompsectie voor het nieuwe Chinese C919 re-
gionale verkeersvliegtuig voltooid. De romp-
sectie werd medio september in Shanghai sa-
mengevoegd met andere rompdelen waaron-
der de neussectie. Gemikt wordt op een eer-
ste vlucht eind 2015. De C919 gaat plaats bie-
den aan 168 passagiers en zal worden uitge-
rust met CFM-motoren. er zijn volgens AVIC
meer dan vierhonderd C919’s besteld. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 11 15-09-14 16:26