PILOOT EN VLIEGTUIG oktober 2013 23
Eind juli 2013 toonde Boeing voor het eerst
het gespoten prototype van de nieuwe
Dreamliner-variant waarna eind augustus be-
gonnen werd met de voorbereidingen voor de
eerste vlucht. Op 14 september werd de ze-
ventiende door Boeing getwitterd als mogelijke
datum van de eerste vlucht, ‘weersomstandig-
heden en eventualiteiten voorbehouden.’
Verlengd
De 787-9 Dreamliner is 6 m langer dan de 787-8
en kan daardoor veertig extra passagiers meene-
men bij een 500 km groter vliegbereik. Het nieu-
we toestel kan 250 tot 290 passagiers vervoeren
over een afstand van 14.800 tot 15.750 km.
De 787-8 biedt daarentegen plaats aan
210-250 passagiers en heeft een maximaal
vliegbereik van 7.650 tot 8.200 nm (14.200
tot 15.200 km). Van dit toestel waren medio
september 84 exemplaren geleverd aan veer-
tien klanten.
Orders
Van de beide Dreamliner-varianten waren me-
dio september bij elkaar opgeteld 936 toestel-
len besteld, waarvan 388 van het type 787-9.
Launch customer wordt Air New Zealand dat
er tien bestelde. De 787-9 is door ruim twintig
klanten besteld waaronder Air France–KLM,
dat 25 orders en 25 opties liet noteren.
Het eerste prototype van de nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner
voltooide een dag na de eerste vlucht van de CSeries CS100 ook
haar ‘maiden flight’. De Dreamliner vertrok vanaf het bij de fa-
briek gelegen Paine Field na een startaanloop van 23 seconden
voor een vliegtuigtocht van 5:15 uur die eindigde op Boeing
Field in Seattle. Tijdens deze vlucht werd tussen FL150 en
FL204 gevlogen (4.572 – 6.218 m) bij snelheden die opliepen
van 200 kts (370 km/h) naar 366 kts (678 km/h).
… en de Boeing 787-9 Dreamliner ook
door: ruud Vos – Foto’s: boeing Company
ontwikkelingen
Bijschrift
23_dreamliner787-9.indd 23 18-09-13 11:09