Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10 – 2011
PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2011 25
het toestel wel naam maakte als vrachtvlieg-
tuig. Ook de volgende Sikorsky-vliegtuigen leid-
den niet tot commercieel succes. Totdat in
1928 de S-38 verscheen. Met de verkoop van
meer dan honderd exemplaren werd Sikors-
ky’s naam definitief in Amerika gevestigd. De
S-38 werd primair ontworpen voor gebruik
door PanAm (Pan American Airways) en de
NYRBA (New York-Buenos Aires) op hun in
opkomst zijnde netwerk in het Caribische ge-
bied. Als vliegboot met opklapbaar landingsge-
stel was de S-38 het meest geschikte vliegtuig
voor de routes die meestal over water plaats-
vonden in een gebied met weinig of primitieve
landingsterreinen.
Op 31 oktober 1928 nam PanAm als eer-
ste de S-38 in dienst. De beroemde oceaan-
vlieger Charles Lindbergh, die bij PanAm werk-
te, vloog in september 1929 met een S-38
naar Curaçao en Suriname. Beide bestemmin-
gen werden kort daarna in het netwerk opge-
nomen.
In 1930 werd de NYRBA door PanAm
overgenomen. De S-38’s werden aan de vloot
toegevoegd, zodat uiteindelijk 38 S-38’s in het
Caribische gebied en Midden-Amerika werden
gebruikt. Ook andere luchtvaartmaatschappijen
in Latijns Amerika, China en Frankrijk vlogen
met het toestel. Op 11 november 1929 open-
de Inter-Island Airways de eerste geregelde
dienst tussen de Hawaï eilanden.
Brede markt
Luxe ingerichte S-38’s werden gekocht door
privé-eigenaren als Howard Hughes, Tsjang Kai
Tsjek, de Chinese president en de dochter van
de oprichter van General Motors Margery
Durand. En dan was er natuurlijk nog Martin
Johnson. Naast de S-38 ‘Osa’s Ark’, die van
een zebrabeschildering was voorzien, vloog
Johnson met de eenmotorige S-39 ‘Spirit of
Africa’ met een giraffenbeschildering.
Een poging om met een S-38 van Chica-
go naar Europa te vliegen eindigde in Port Bur-
well. In juli 1929 organiseerde de Chicago
Tribune deze vlucht. Maar terwijl men aan de
Hudsonbaai op beter weer wachtte, werd de
S-38 door ijsschotsen vernield.
Een poging in 1932 door eigenaar/piloot
George Hutchinson met zijn vrouw en doch-
ters plus een cameraman eindigde op 11 sep-
tember. Na op 2 september Groenland te
hebben bereikt, werd de tocht voortgezet.
Maar mist en een lekkende brandstoftank
dwongen hen tot een noodlanding. Ook deze
S-38 werd door ijs vernield. De inzittenden
werden door een Schotse trawler gered.
Ook oliemaatschappijen als de Standard
Oil of New Yersey behoorden tot de afnemers
van de S-38, dat een uitstekend karterings-
vliegtuig bleek te zijn.
Tot de eerste klanten behoorden de US
Navy (XPS-2 en PS-3, later XRS-2 en RS-3) en
het US Army Air Corps (C-6/C-6A). Deze toe-
stellen waren aanvankelijk bewapend, maar
werden al snel als transportvliegtuigen ge-
bruikt.
Interesse in Nieuw Guinea
De KNILM (Koninklijke Nederlandsch-Indische
Luchtvaart Maatschappij) had ook interesse in
de S-38. In 1934 werd door de Rijks Studie-
dienst voor de Luchtvaart een Engelse S-38 op
stabiliteit en op prestaties beproefd, maar tot
een aankoop kwam het niet.
De NNGPM was op zoek naar een ge-
schikt toestel voor hun luchtkartering. Deze
NNGPM was een combinatie van de Bataafse
Petroleum Maatschappij, de Nederlandsche
Sikorsky S-38 in het kort
Motor twee Pratt &
Whitney Wasp, 420 of 450 pk
Spanwijdte 21,84 m
Lengte 12,27 m
Hoogte 4,22 m
Vleugeloppervlak 66,80 m2
Leeggewicht 2.951 kg
Geladen gewicht 4.658 kg
Kruissnelheid 177 km/h
Vliegplafond 5.490 m
Vliegbereik 960 km
Het comfortabele interieur.Een S-38 van de NNGPM.
Toestellen van de US Navy en het US Army Corps waren aanvankelijk bewapend, maar werden al
snel als transportvliegtuigen ingezet.
24-25-26_Sikorsky 19-09-11 14:33 Pagina 25