66 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022
Met name in het voorjaar van 2020 was de impact op de luchtvaart
enorm. Door internationale vliegverboden lag in veel landen het vlieg-
verkeer nagenoeg plat. in april 2020 registreerde Eurocontrol bijvoor-
beeld zo’n 90% minder vluchten dan in dezelfde periode in 2019. inter-
nationale data lieten vergelijkbare cijfers zien.
Maar ook de kleine luchtvaart werd getroffen, denk aan lesvluchten, en
luchtsporten als parachutespringen en zweefvliegen.
Hierdoor maakten veel piloten minder of zelfs helemaal geen uren ge-
durende een lange periode.
Gebrek aan currency
uit verschillende ongevalsrapporten valt op te maken dat het gebrek aan
currency dat hierdoor ontstond, een factor was bij verschillende voorval-
len. Enkele voorbeelden:
21 mei 2020 – Frankrijk
De piloot van een Centrair 101a Pegase zweefvliegtuig keerde terug
naar Barcelonette wegens een gebrek aan thermiek. Bij het begin van
de downwind-leg merkte hij op dat hij veel hoogte had verloren. Hij
draaide snel in om te landen, maar bij het uitkomen van de laatste
bocht raakte de linkervleugel van het zweefvliegtuig een boom. Het toe-
stel botste tegen de grond.
Onderzoekers concludeerden dat het zeer waarschijnlijk was dat de pi-
loot bij het configureren van het zweefvliegtuig voor de landing per on-
geluk de airbrakes had geactiveerd in plaats van het landingsgestel.
Factoren die bijdroegen aan de vergissing van de piloot waren:
– Zijn gebrek aan recente ervaring; dit was zijn eerste nadering in bijna
negen maanden.
– De zweefvliegclub hield geen rekening met de bijzondere omstandig-
heden van het opstarten van vluchten na lange tijd en controleerde
niet of de piloten voldoende recente ervaring hadden alvorens een so-
lovlucht uit te voeren.
12 juni 2020 – Verenigde Arabische Emiraten
De pilote van een Diamond Da-40 volgde een aTPL-traject bij de Fu-
jairah aviation academy op Fujairah international airport (VaE). Kort na
Toen in november 2019 een nieuwe versie van het coronavirus opdook in Wuhan, China, hadden we
nog geen weet van de pandemie die zou volgen en de wereldwijde effecten hiervan op de luchtvaart.
Inmiddels is de luchtvaartsector weer aan het opkrabbelen en kijken we terug op de effecten van de
pandemie op vliegveiligheid over de afgelopen twee jaar.
EFFECTEn cOVID-19 OP VLiEgVEiLigHEiD
InCIdenTanalyse Door: Harro ranter, the aviation Safety network
Stuiterlanding… (Foto: gCaa)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 14-12-21 13:31