Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 57
sikoRsky s-70M black Hawk
De amerikaanse Federal aviation admini-
stration (Faa) heeft de civiele variant van
de Sikorsky S-70M Black Hawk civiel ge-
certificeerd onder een zogenoemde re-
stricted Category Special airworthiness
Certificate. Door dit typecertificaat kan het
toestel nu ook door civiele en commercië-
le gebruikers in amerika rechtstreeks bij
de fabriek worden gekocht. in het verleng-
de daarvan kunnen ook civiele piloten hun pilot type rating halen op deze van oorsprong militaire
helikopter. De eerste civiele gebruiker wordt San Diego Gas & Electric (SDG&E) die een eerste S-
70M medio november 2021 in ontvangst nam bij de Sikorsky Training academy in Stuart, Florida.
SDG&E laat de helikopter ombouwen tot Firehawk bij united rotorcraft in Colorado. rond 2023
kan de helikopter vervolgens worden ingezet voor bluswerkzaamheden waarbij tot 3.785 l water
kan worden gedropt uit een speciaal hiervoor ontwikkelde externe tank. n
caliDus llc
Calidus LLC uit abu Dhabi heeft tijdens de Dubai
airshow 2021 een mock-up getoond van een
nieuw licht aanvalsvliegtuig, de B-350. De eenmo-
torige turboprop gaat plaats bieden aan twee per-
sonen en een Collins aerospace Pro Line Fusion
cockpit. De B-350 krijgt bij een maximaal startge-
wicht van negen ton op 350 km van de thuisbasis
een missieduur van zeven uur op een vlieghoogte
van maximaal FL350 (10.668 m). Het grotendeels
uit composieten opgetrokken vliegtuig krijgt een
2.500–3.000 sterke Pratt & Whitney Canada
PW127-motor. Het toestel krijgt een spanwijdte van 15 m met onder elke vleugel zes ophangpun-
ten voor meerdere wapenlastvarianten terwijl tevens een intrekbare (EO/ir) sensorunit is voor-
zien.
Caludis introduceerde tijdens de Dubai airshow 2017 ook de kleinere B-250 Bader die afgeleid
werd uit de Embraer Super Tucano. Daarvan werden er twee jaar later 24 besteld voor de strijd-
krachten van de Verenigde arabische Emiraten. (Foto: Michael jerdev) n
texan at-6 wolveRine
De royal Thai air Force (rTaF) heeft bij Tex-
tron aviation Defense LLC tijdens de Dubai air-
show 2021 een contract getekend voor acht
bewapende Texan aT-6 Wolverines. De turbo-
props zullen als a6TH vanaf 2024 op Chiang
Mai air Base de rol overnemen van uitgefa-
seerde aero Vodochody L-39’s. Deze werden
ingezet voor grensbewakingstaken en het be-
strijden van drugscriminaliteit. De rTaF bestel-
de eind september 2020 ook twaalf Beech-
craft T-6C Texan ii turboproptrainers. n
tRallotel
Drie Duitse luchtvaartenthousiasten hebben een uitgefaseerde C-160 Transall van de Duitse Luft-
waffe gekocht om deze om te laten bouwen tot vakantiehuis dat als ‘Trallotel’ in 2023 de deuren
zal openen. Dominik Weil, Dominic jung en Michael Busch droomden al sinds 2013 om een
Transall te redden van de sloper, en zagen nu hun kans schoon toen de transportvliegtuigen bij
Lufttransportgeschwader 63 vanaf 23 september van dit jaar aan de grond kwamen te staan. Het
toestel, de voormalige 50+79, zal na ombouw plaats bieden aan zes vakantiegasten. Hoewel het
vrachtruim met een vloeroppervlak van 54 vierkante meter stevig zal worden verbouwd, blijft de
cockpit intact en toegankelijk voor vier tot zes vakantiegangers. De Transall werd begin december
2021 overgevlogen naar Zweibrücken airport waarna in september 2022 begonnen wordt met
het aanpassen van het transportvliegtuig. n
Royal austRalian aiR foRce
De royal australian air Force (raaF) heeft tij-
dens een ceremonie afscheid genomen van
de Boeing F/a-18a/B ‘Classic’ Hornet. De laat-
ste operationele exemplaren bevonden zich
op dat moment nog bij no. 75 Sqn, op raaF
Tindal. in maart 2020 was al bekendgemaakt
dat een akkoord was gesloten met air uSa
over de verkoop van F/a-18a/B ‘Classic’ Hor-
nets. air uSa zou daarbij in totaal 46 Hornets
overnemen vanaf het moment dat de eerste
van 72 bestelde F-35 Lightning ii gevechts-
vliegtuigen in australië arriveren. inmiddels be-
schikt de raaF over 44 F-35’s. air uSa uit
Quincy in de staat illinois zal de Hornets naast
MiG-29’s, alpha jets, Hawks, L-39 en L-59 al-
batrossen aanbieden voor onder meer joint
Terminal attack Controller (jTaC), Tactical air
Control (TaC), Forward air Control – air (FaC-
a) en joint Fire Observer (jFO) trainingen. De
vliegtuigen zouden daarbij over een periode
van drie tot vier jaar geleverd worden. Van de
71 Hornets waren er al 25 verkocht aan de
royal Canadian air Force (rCaF). n
56-57_militairnieuwsinfo.indd 57 14-12-21 13:27