Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 5
De eerste editie van 2022 is een feit. En als we de
voortekenen mogen geloven, wordt het een bijzon-
der luchtvaartjaar. Daarom zullen we in dit magazi-
ne naast de gebruikelijke redactionele aandacht
voor oude en nieuwe civiele en militaire (vracht)
vliegtuigen in alle denkbare soorten, een aantal ont-
wikkelingen op de voet gaan volgen. Het meren-
deel van deze ontwikkelingen heeft te maken met
de toekomstige aandrijving van vliegtuigen.
Denk bijvoorbeeld aan de inspanningen om duur-
zame vliegtuigbrandstof (Sustainable aviation Fu-
el-SaF) gecertificeerd te krijgen als ‘drop in’
brandstof. niet langer dus een 50/50 ‘blend,
maar de ‘volle mep’. Met honderd procent SaF
gevoede turbofans lijken er inmiddels uitstekend
tegen te kunnen en de CO2-uitstoot kan daar-
door drastisch worden teruggedrongen. Het
wachten is eigenlijk alleen nog op groen licht van
de regelgevers.
Ook in elektrisch opzicht staat het nodige te ge-
beuren. Want de tweemotorige Eviation alice
stond kort voor de deadline van deze editie op
het punt te gaan vliegen. Het wachten was alleen
nog op ‘goed weer’. We houden hier ook Bye ae-
rospace heel goed in de gaten. Dat bedrijf was
rond de jaarwisseling al ‘aardig op stee’ met de
certificatie van de eFlyer 2 waarvan er inmiddels
enkele honderden zijn besteld.
En dan hebben we natuurlijk nog de ontwikkelin-
gen rond hybride-elektrische aandrijving. Met
Zeroavia in de frontlinie en het Duitse DLr op de
voet volgend. Beide zetten in op brandstofcel-
technologie en hebben elk de beschikking over
een uitgediende Dornier 228 die zal worden om-
gebouwd tot hybride-elektrische demonstrator.
De eerste ombouwkits voor bestaande turbo-
props zijn inmiddels besteld, wat ook geldt voor
de eerste emissieloze Bombardiers Crj’s die bij
united airlines zullen gaan vliegen…
Evenmin onvermeld zullen ontwikkelingen rond
urban air Mobility blijven. al was het alleen al
omdat archer aviation recent groen licht kreeg
van de amerikaanse luchtvaartautoriteit Faa om
onder speciale voorwaarden te gaan vliegen met
de viermotorige ‘elektro’ archer Maker die in
2023 in productie zal worden genomen. En dan
hebben we het nog niet eens gehad over de al
even elektrische Cityairbus van airbus…
Kortom: welkom in een ongetwijfeld bijzonder
luchtvaartjaar!
2022?
Er staat
ons het
nodige te
wachten!
28 Camera’s aan boord Waar moet de bevestiging aan voldoen?
Statusreport
32 Kamov dubbelt… Typecertificaat voor russische Ka-62
34 Pilatus aircraft PC-7 MKX Gemoderniseerde turboprop trainer
40 Heart aerospace ES-19 Zweeds elektrisch toestel in ontwikkeling
46 airbus a321XLr afbouw prototypes in Hamburg begonnen
48 airbus a320P2F Eerste vlucht ombouwtoestel is een feit
53 Beechcraft Denali Turboprop maakt eerste vlucht
54 Tensor 600X nieuwe Duitse gyrocopter
Typebeschrijving
49 nexus Mustang nieuw jasje voor oud model
Verkenningsvlucht
45 aFT atea Hybride-elektrisch VTOL-toestel
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
35 Veertien F-16’s van de Ko-
ninklijke Luchtmacht trainden begin
november 2021 het opereren in
grotere formaties. Voor deze zoge-
noemde gereedheidsoefening vlogen
de jachtvliegtuigen een missie in de
trainingsgebieden boven de Noord-
zee. Defensiefotograaf en Piloot en
vliegtuig-medewerker Cristian Schrik
werd de gelegenheid geboden mee te
vliegen. Schrik legde daarbij het hele
gebeuren vast in de back seat van
een van deze F-16’s…
40 In een hangar op Gotenburgs Säve Airport wordt sinds
december 2019 achter gesloten hangardeuren hard gewerkt
aan de ontwikkeling van een viermotorig elektromotoraan-
gedreven passagiersvliegtuig, de Heart Aerospace ES-19. De
fabrikant kan daarbij terugvallen op ruwweg honderd mede-
werkers en de geruststellende gedachte dat er inmiddels meer
dan driehonderd orders in de boeken staan.
Door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
66 Toen in november 2019 een nieuwe versie van het
coronavirus opdook in het Chinese Wuhan, hadden we nog
geen weet van de pandemie die zou volgen en de wereldwij-
de effecten hiervan op de luchtvaart. Inmiddels is de lucht-
vaartsector weer aan het opkrabbelen en kijken we terug
op de effecten van de pandemie op vliegveiligheid over de
afgelopen twee jaar. En dan blijkt dat er best wel de nodige
zaken om (meer) aandacht vragen.
04-05_inhoud.indd 5 14-12-21 13:07