46 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022
Geheel in lijn met de airbusfilosofie komen de onderdelen van de in
2019 aangekondigde a321XLr uit heel Europa. Zo werden de neus en
de voorste rompsectie in het Franse Saint nazaire vervaardigd, terwijl de
vleugels eveneens met de Beluga-transportvliegtuigen uit het Britse
Broughton werden ingevlogen. Wat ook gold voor de in Stade en Getafe
geassembleerde horizontale en verticale staartsectie en het van Safran
afkomstige landingsgestel.
FAL HANGAR 9
Hoewel de a321XLr uiteindelijk op meerdere locaties zal worden ge-
bouwd, is vooreerst Hamburg de plek waar het toestel in serie zal wor-
den vervaardigd. Voor die aanpak werd ook gekozen bij de ontwikkeling
en bouw van de eerste a320 Family airspace-cabines.
Van die vier a320-lijnen in Hamburg is FaL (Final assembly Line) Line 2
in Hangar 9 gereserveerd voor de bouw van de a321XLr. Hier zullen
ook beide andere prototypes (MSn11058 en MSn11080) uiteindelijk
als geassembleerd vliegtuig het levenslicht zien.
Bij de bouw wordt gewerkt met zogeheten Stations waarbij de reis van
het begin- naar het eindpunt ongeveer vier weken in beslag neemt.
Daarbij is Station 42/43 gereserveerd voor de voorste en achterste
rompsecties. Hier worden onder meer de galleys en toiletten ingebouwd
voordat de losse rompdelen doorreizen naar Station 41.
Op dit station worden niet alleen deze rompsecties samengevoegd waar-
bij meer dan 3.000 klinknagels worden gebruikt, maar wordt ook de door
Premium aerotec vervaardigde rear-Centre-Tank (rTC) ingebouwd. Mede
door deze extra tank met een inhoud van 12.900 l krijgt de XLr een vlieg-
bereik van liefst 8.700 km. Het toestel komt daarmee 1.300 km verder
dan een ‘gewone’ a321Lr (Long range). De tank bevindt zich onder de
bodem van het passagiersgedeelte tussen de secties 15 en 17. Mede
door deze extra tank moest ook het landingsgestel worden versterkt.
Station 41 is ook de plek waar de grote afvalwatertank wordt inge-
bouwd, evenals de elektrische systemen in de cabine, de vloerpanelen,
het vrachtlaadsysteem en meerdere cockpitelementen.
‘LucHtReis’
De eerste a321XLr ‘luchtreis’ begint als de samengestelde secties met een
kraan naar Station 40 worden verplaatst. Op dit station worden de inmid-
dels gereedgemaakte vleugels en het landingsgestel met de romp verbon-
Airbus is medio november 2021 in Hangar 9 in Hamburg begonnen met de afbouw van de eerste van
drie A321XLR-prototypes. Volgens Airbus konden na het arriveren van de laatste zogenoemde Major
Component Assemblies (MCA’s) uiteindelijk de romp en vleugels van MSN11000 met elkaar worden
verbonden.
DiT WOrDT DE eeRste AiRbus A321XLR
StAtuSRepoRt Door: ruud Vos – Foto’s: airbus/Stefan Kruijer
Station 35.
46-47_airbus32xlr.indd 46 14-12-21 13:21