PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 43
de oprichting van Electronic aviation besloten. ‘We’; dat is ook mijn za-
kenpartner Marc-Henry de jong.”
In jullie persbericht is een rendering te zien van een fraai gestroomlijnd
tweemotorig pusherpropvliegtuig, dat – afgezien van de piloot – ook
nog vier passagiers met een kruissnelheid van 300 km/h op desnoods
10.000 voet over een afstand van 750 kilometers kan vervoeren. Met
zelfs minder dan 55 decibel geluid en vooral: ‘zero emissions’. Een
droom? Of straks en anders binnenkort werkelijkheid?
“inderdaad zal het dat vliegtuigtype zijn waarmee Electron aviation zal
gaan vliegen. Het is helemaal ons eigen ontwerp en we zijn volop in het
eindstadium. Wel hebben we de afgelopen tijden gewerkt met een
tweepersoonsvliegtuig waarmee we met de verschillende componenten
en technieken konden experimenteren. Het heeft dezelfde EMraX-mo-
tor als de Pipistrel alpha Electro, maar gebruikt door onze technieken al
minder dan de helft aan energie. Het geheel is als experimental gecerti-
ficeerd, maar we zullen deze tweezitter niet in productie nemen. alle
aandacht, energie en geld stoppen we in de getoonde vijfzitter.”
Wat zijn de speerpunten in het ontwerp? Wanneer zal het toestel opera-
tioneel zijn?
“in de luchtvaartwereld kosten ontwikkelingen nu eenmaal tijd, waardoor
er agressieve tijdlijnen gelden. We hebben daarom preventief met de
EaSa overlegd, die in ons ontwerp geen rare dingen ziet. Daardoor zou
certificering van het toestel in 2025 een feit kunnen zijn. We zitten nu in
het stadium van vervolmaking van romp en vooral vleugels, alles van
carbonfiber, zo ook de door onszelf ontwikkelde propellers, en verder de
precieze plaatsing van de accu achter de vleugelligger. Het gaat daarbij
overigens om dezelfde recyclebare batterijen als in de Tesla-3. Belangrijk
is ook dat we mikken op een capaciteit van 150 kW/h. Laden met 250
á 300 kW/h. En hopelijk zelfs meer. De ontwikkelingen gaan hard. Ook
willen we naar een oplaadtijd van 30 minuten voor 80% vulling en 60
minuten voor 100%. als het goed is gaan we al in januari 2022 van
start met de bouw van het prototype. Dat doen we in een vliegtuig-
bouwfaciliteit in Portugal, waar op termijn ook de productie van grotere
series mogelijk is. We gaan er namelijk vanuit dat ons vliegtuig ook door
derden zal worden aangeschaft. Waaronder ook vliegscholen. Zelf gaan
we daarom uit van 1.000 stuks per jaar.”
Waarom Eelde als basis van Electron Aviation gekozen? En niet Lon-
den? Of in Nederland Teuge? Of zelfs Lelystad? Krijgen jullie subsidie?
“We willen niet vanuit Engeland opereren, want vanwege de Brexit zou-
den we dan immers niet meer onder EaSa-reguleringen vallen. Maar er
is nog wat: uit de van Eelde verkregen gegevens bleek dat de vraag naar
ons soort luchtservice juist daar groot is. Plannen om dat in te vullen zijn
alleen nooit doorgezet of werken niet met brandstofvliegtuigen. Die
vraag is er nog steeds. En zal inmiddels zelfs groter zijn. Maar Eelde is
voor ons ook favoriet vanwege datgene wat vliegvelddirectrice Meiltje de
Bijschrift
??
? ?
??
??
josef Mouris (l) en Marc-Henry de jong op EHGG.
42-43-44_electronaviation.indd 43 14-12-21 13:20