PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 39
Bij het door aeralis uitgedachte concept wordt uitgegaan van een basis-
romp van twaalf meter waarna verschillende toepassingsmogelijkheden
ontstaan door variatie in de vleugels (standaard 9 m spanwijdte), de
missiecomputers en het aantal motoren (een of twee). Wanneer voor
de eenzitsvariant wordt gekozen, kan op de achterste zitplaats een tank
worden geïnstalleerd om het vliegbereik te vergroten.
Bij de ontwikkeling wordt gedacht aan een drietal typevarianten waaruit
gekozen kan worden: de aeralis a advanced trainer, de basic B-variant
en de X-uitvoering die als aerobatic-team kan worden geleverd. Beide
trainerversies zullen volgens de initiatiefnemers naadloos aansluiten bij
de zesde generatie gevechtsvliegtuigen als het Future Combat air Sys-
tem/Système de Combat aérien Future (FCaS/SCaF) dat momenteel
door airbus en Dassault ontwikkeld wordt. Gelijktijdig wordt door aeralis
ook met meer dan een schuin oog gekeken naar de in juli 2020 gepre-
senteerde tweemotorige Britse Tempest-variant.
Levensvatbaar?
Dat het project levensvatbaar is, blijkt volgens aeralis onder meer uit een
financieringstoezegging voor een periode van drie jaar door het rapid
Capabilities Office (rCO) van de Britse luchtmacht. Daarnaast is een sa-
menwerkingsovereenkomst gesloten met de Britse tak van Thales Trai-
ning & Simulation en een principeovereenkomst met rolls-royce voor
de levering van motoren. Ook hebben grote luchtvaartspelers als atkins
en Siemens toegezegd mee te werken. Daarnaast investeerde een niet
nader genoemde investeerder uit het Midden-Oosten miljoenen dollars
in het project. Mocht er daadwerkelijk belangstelling ontstaan bij lucht-
machten, dan kan aeralis naar eigen zeggen binnen drie jaar een proto-
type in de lucht hebben.
De Britse nieuwkomer Aeralis houdt zich bezig met de ontwikkeling van een ‘modulair ontworpen’
straaltrainer. Het in 2015 opgerichte bedrijf wil met dit toestel onder meer proberen de bij Royal Air
Force (RAF) en Red Arrows vliegende Hawk-trainers af te lossen wanneer deze aan vervanging toe zijn.
Na meerdere publiekspresentaties tijdens onder meer de Farnborough International Airshow 2018 en de
Paris Air Show 2019 werd recent ook de mogelijkheid tot het leasen van deze vliegtuigen aan het moge-
lijkhedenportfolio toegevoegd.
Bijschrift
aeraLis advanced Jettrainer
MIlItAIRe oNtwIkkelINgeN Door: ruud Vos – illustraties: aeralis
??
? ?
??
??
39_aeralis.indd 39 14-12-21 13:19