PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 29
en/of beeld of een combinatie ervan, die primair gebruikt worden
voor het monitoren, trainen en/of (incident)analyse en waarbij de opna-
me wordt opgenomen op een robuust opnameapparaat dat wordt ge-
specificeerd als een aDrS of CarS. Het gaat hier over een zwarte doos
die kan worden verwijderd uit een luchtvaarttuig in geval van een onge-
val.
Maar… de meest recente GoPro-modellen hebben een ingebouwde
GPS en kunnen data zoals positie, vliegroute, hoogte, snelheid, helling
en G-krachten opnemen gedurende een vlucht. Door gebruik te maken
van een audiokabel tussen headset en de GoPro kan tegelijk met het
opnemen van beeld de communicatie worden opgenomen.
SC104a geeft verder informatie over de installatie ervan en stelt een
aantal eisen waaraan de camera moet voldoen. Die camera moet ge-
heel op zichzelf aangewezen zijn en voorzien zijn van een eigen interne
batterij voor de werking ervan. Daarnaast moet hij gebruikmaken van ei-
gen sensoren, microfoon(s), camera en antenne(s) voor het verkrijgen
van data en mag hij geen connectie hebben met systemen of instru-
menten van het vliegtuig zelf.
Of SC104a nu daadwerkelijk geïmplementeerd kan worden voor het ge-
bruik van een GoPro, daar valt over te discussiëren.
2: CS-SC105a – InStallatIon of mountIng SyStemS to
hold equIpment
aan alleen een camera heeft men weinig, deze zal moeten worden be-
vestigd in of op het vliegtuig door middel van zogeheten mounts. GoPro
levert bij aankoop diverse mounts mee die zijn voorzien van 3M-tape en
ergens opgeplakt kunnen worden als bevestiging voor de camera.
Daarnaast is de bekende zuignap ook een veel voorkomende camera-
bevestiging.
Beide mounts hebben zo hun risico bij het gebruik ervan in de lucht-
vaart. SC105a beschrijft mounts als structurele voorzieningen die beno-
digd zijn voor de installatie van een camera in de cockpit en heeft het
verder niet over externe bevestiging.
naast vliegveiligheidregels zoals het niet mogen blokkeren van flight-
controls, vrij zicht naar voren en op de instrumenten, mogen mounts
ook niet voor afleiding zorgen en dienen ze op vaste oppervlakken ge-
monteerd te worden.
indien men gebruikmaakt van structurele bevestigingen dient de mount van
een soortgelijk dan al niet gelijk materiaal te zijn. Bouten of schroeven die-
nen ter bevestiging voldoende lengte te hebben voor een veilige en vaste
bevestiging zonder dat deze interne of externe belemmering veroorzaken.
Bijschrift
??
? ?
??
??
nflightcam ontwikkelde een tie-down kit waarbij de wing strut als mount kan wor-
den gebruikt.
GoPro bevestigd in de cockpit met een plak-mount.
Een speciaal ontwikkelde plaat van luchtvaartalumi-
nium die op het luchtvaarttuig geschroefd kan wor-
den. Een solide oplossing.
Een GoPro-mount en zekering voor een koord op een vliegtuig. De mount is ook nog eens dicht bij het aileron
geplaatst wat mogelijke gevaren kan opleveren.
28-29-30-31_goprocamera39;s.indd 29 14-12-21 13:16