PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2022 27
ALC’s intentieverklaring was onderdeel van een mogelijke order voor
liefst 111 vliegtuigen. De leasemaatschappij wil het portfolio naast de
A350F in de nabije toekomst ook uitbreiden met 25 A220-300’s, 55
A321neo’s, twintig A321XLR’s en vier A330neo’s.
De A350F moet in 2026 op de markt komen en zal worden afgeleid
van de A350-1000. Daarvan wordt een vijftal rompsegmenten verwij-
derd zodat het nieuwe toestel een fractie korter wordt dan de passa-
giersvariant.
Ook vrachtmaatschappij Cargolux is in gesprek met Airbus. Het Luxem-
burgse bedrijf wil (een deel van) de zestien oudere Boeing 747-400F’s
vervangen waarmee momenteel gevlogen wordt naast veertien moder-
nere 747-8F-varianten.
CONCURREREND
Volgens Airbus gaat de A350F tot twintig procent minder brandstof ver-
bruiken dan een Boeing 777F. Dit is mede te danken aan een dertig ton
lager startgewicht omdat bijna zeventig procent van de Airbus bestaat uit
geavanceerde materialen. Dankzij een laadcapaciteit van 109 ton kan
ook drie ton meer vracht mee worden genomen in een elf procent gro-
ter uitgevallen vrachtruim. Een Boeing 777 Freighter kan tot 102 ton ver-
voeren over een afstand van 8.200 km.
Met een eerste order van zeven A350F-vrachtvliegtuigen door de Air Lease Corporation (ALC) bestelde
A350F-vrachtvliegtuigen, is de lang verwachte komst van de nieuwe Airbus-vrachtvariant een feit. Ook de
Franse CMA CGM Group tekende als tweede klant een intentieverklaring voor vier vanaf 2027 te leveren
vliegtuigen van dit type.
Bijschrift
AIRBUS A350F
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Airbus
??
? ?
??
??
27_airbusa350f.indd 27 14-12-21 13:16