Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 23
maar wel aan alle eisen moet voldoen. niet dat je een slecht mens bent
als je afvalt, maar je voldoet niet aan alle kenmerken die men als eisen
stelt.”
Tankink is van de oudere generatie als het gaat om die selectie. “De ap-
paratuur waarop je getest werd, was vele malen ouder. alles was op pa-
pier, ook de psychologische testen. De reactietesten en coördinatietes-
ten waren echt helemaal mechanisch, met lampjes en veren en een
bakje in balans houden. De reactietest deed je met kleuren en toetsen,
met een koptelefoon op je hoofd. in de tussentijd deed je een desoriën-
tatietest in een bakje. En voor de rest was het twee dagen een medi-
sche test en nog een heel gesprek met een psychiater. je vloog echt
geen meter.”
Mindset
Om missies aan te kunnen als vlieger, moet je kunnen vliegen met twee
vingers in de neus. Moeilijke beslissingen nemen op grote hoogte is echt
key voor een militaire vlieger. “Een ding is de juiste keuzes maken op het
juiste moment met de hoeveelheid informatie die je krijgt. En het tweede
is het driedimensionaal kunnen denken. Dat is niet voor veel mensen
weggelegd. Dus als je op je kop hangt weten dat je nog steeds linksaf of
rechtsaf kunt. Wat je moet kunnen op het moment dat je gaat vliegen in
zo’n vliegtuig, is dat je echt alleen maar daarmee bezig bent. Dus alle so-
res en zorgen van thuis en werk moet je op de grond laten.” alle skills die
Tankink in de loop der tijd heeft opgedaan heeft hij heel goed kunnen ge-
bruiken in zijn missie in Kosovo. Een beroemde missie welteverstaan. Hij
wordt wel ‘de man die een MiG neerschoot’ genoemd. En bij het vragen
naar deze roemruchte missie begint hij al te lachen. “Los van het feit dat
ik er een onderscheiding voor heb gehad, is dit een heel bijzondere vlucht
geweest. Het was de echte allereerste nacht van de Kosovocrisis. Wij had-
den de luchtverdedigingstaak voor de Servische vliegtuigen (ze hadden
24 MiG-29’s), die niet in de lucht mochten zijn en die een dreiging zou-
den zijn voor ons als geheel. Wij hadden geen bommen bij ons. Wij zou-
den ook geen doelen aanvallen die nacht. Het bijzondere was dat wij net
een gemoderniseerde F-16 hadden. We wisten dat de Serviërs de MiG-
29’s hadden, maar ze zouden wel verstandig zijn en niet gaan vliegen. Dat
doet wel wat met je mindset. je opdracht is om te zorgen dat ze niet gaan
vliegen. Maar doordat er gezegd is dat ze wel niet zullen gaan vliegen, ga
je daar eigenlijk onbewust toch een beetje vanuit. Terwijl we in de lucht in
de holding (wachtkamer in de lucht) hangen, wordt op de radio gezegd
dat er drie Mig-29’s in de lucht zijn. De adrenaline pompt op dat moment
door je lijf heen. na ongeveer vier minuten krijgen we de klaring om te
mogen schieten. ik druk op die knop en ik denk: er gebeurt niets, maar na
een seconde gaat ie. na een seconde of vijfentwintig ben ik omgedraaid
en zie ik wel iets ontploffen, maar het is zo laag dat ik denk dat hij de
grond geraakt heeft.
uiteindelijk zag ik toch de wrakstukken rondvliegen. En toen ontstond er
toch een soort van euforisch gevoel. Op het hoofdkantoor in Zuid-italië
wisten ze nog niet wat er precies gebeurd was. Dus aan het einde van
de startbaan stond een grote man in het donker met een oranje reflec-
terende jas aan en die zag mijn vliegtuig en dat er een raket miste. Een
mooi beeld dat hij daar stond te juichen.” Een bijzondere ervaring waar
hij op terugkijkt. Hij vliegt al meer dan dertig jaar F-16 die hij momenteel
combineert met een complexe operationele baan in Den Haag. “Daar-
door blijft het een uitdaging om die jonge jongens te blijven volgen.”
Bijschrift
??
? ?
??
??
Geschilderde ‘kill’ MiG-29.Tankink vliegt al meer dan dertig jaar F-16.
Echt alleen met vliegen bezig zijn…
22-23_onthejob.indd 23 14-12-21 13:14