PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 21
maar niet leeg. Drie landingen gedaan, ging prima. intussen
heb ik alweer een keer solo gevlogen, maar de nadruk ligt
nu wel op de opleiding.”
En nu, de plannen?
“Heel voorzichtig denk ik aan een CPL…”
Heel goed, met jouw achtergrond is dat een makkie. De
theorie is een bitch, maar als je de TU-Twente succesvol
hebt afgerond kan dat geen probleem zijn. En dan kun je
geld gaan vragen voor je uren, in plaats van geld te beta-
len… En alles bij mekaar is het een stuk leuker dan klaarge-
drild worden voor een airline in anderhalf jaar. Succes Wil-
lem!
in de vorige editie schreef ik over een vliegclub
die de contributie besteedde aan het inhuren
van hoveniers en het opleuken van de club-
ruimte. Om meer clubgevoel te scheppen,
naar het verluidt. Totaal zinloos. Dat begrijpt
een kind.
Zeker omdat de commerciële verhuurder/op-
leider de clubfunctie tegenwoordig vrijwel net
zo goed invult als de vliegclub. Bier, bitterbal-
len en gezelligheid, zeg maar. En dat alles bij
een Cessna-uurprijs die nauwelijks hoger is
dan die van een club!
Bijkomend voordeel: na de landing hoeven er
geen leading-edges te worden schoon-ge-
schrobd, laat staan dat er bardiensten moeten
worden gedraaid, of clubgebouwen beschil-
derd.
Heeft de club dan geen enkele functie meer?
jawel! alles doen wat een verhuurder niet kan
of wil. Vliegtrips bijvoorbeeld! Leuk en leer-
zaam. jong leert van oud. Trips stimuleren de
eenheid en het clubgevoel. Leveren verhalen
en mooie foto’s. Dus nieuwe leden.
En: de commerciële verhuurder kan er van na-
ture niks mee. Die wil zijn toestellen niet da-
genlang kwijt zijn. Heeft geen tijd voor de
moeizame voorbereiding, via Skydemon of
Pocket-FMS. Laat staan om hotels en taxi’s te
regelen. De arme man kan trouwens zelf geen
twee dagen weg van de zaak!
nog een voordeel: het eeuwige thuisfront. De
wederhelft zegt makkelijker ‘ja’ tegen een club-
vlucht, dan tegen afzonderlijke weggestreepte
zaterdagen waarop tuincentra en schoonzus-
sen bezocht moeten worden.
Tip van Goof: doek die hele clubruimte op.
Steek alle poen & slagkracht in vliegtuigen en
trips. En vergeet vooral die hovenier.
TAke-Off Door: Goof Bakker
Hovenier ii
investeer
liever in
vliegtuigen!
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 21 14-12-21 13:14