Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2022 15
yINgLINg aVIaTIoN
Het ameri
kaanse onder
houdsbedrijf
Yingling aviati
on mag in op
dracht van de
amerikaanse
‘on demand’ vrachtoperator alpine air Express
een groot aantal Beechcraft 1900D turboprops
ombouwen tot vrachtvliegtuig en is inmiddels
aan de ombouw van twee begonnen.
De vliegtuigen kunnen worden omgebouwd
onder een Supplemental Type Certifi cate
(STC) van alpine uit 2020. Dankzij dit STC kan
een Beechcraft 1900D nu tot 3.374 kg vracht
meenemen, ruim veertig procent meer dan in
de Cvariant. Bovendien neemt het vliegbereik
met 23 procent toe tot 1.356 nm (2.511 km)
bij een zeven procent hogere kruissnelheid.
De vliegtuigen mogen vervolgens dankzij een
Single Pilot aircraft Certifi cation door een enke
le piloot gevlogen worden en zullen na om
bouw tot vrachtvliegtuig onder bestaande con
tracten gaan vliegen voor onder meer united
States Postal Service, united Parcel Service en
amazon. alpine air Express nam in april 2020
de vloot over van het ter ziele gegane Great
Lakes airlines. Daardoor konden 25 Beechcraft
1900D’s en twee Embraer EMB 120 Brasilia
turboprops worden toegevoegd aan de inmid
dels 72 toestellen tellende alpinevloot (waar
onder 32 Beechcraft 1900’s). Yingling heeft
de nodige ervaring met het ombouwen van
vrachtvliegtuigen. Zo bouwde het bedrijf meer
dan 250 Cessna Caravans om tot ‘feeder’ voor
Federal Express. n
uNIVERsaL hydRogEN
De ierse leasemaatschappij aCia aero Leasing (aCia) heeft een intentieovereenkomst gesloten
voor de aankoop van tien universal Hydrogen’s aTr 72 conversion kits. Daarnaast is een optie ge
nomen op nog eens twintig kits. De leasemaatschappij is voornemens de zich in hun portfolio be
vindende turboprops van dit type om te laten bouwen. n
TEcNam
Tecnam heeft de eerste van twee door de apex Flight academy uit Taiwan besteld P2012 Trave
lers overgedragen. Het toestel werd daarna door piloten van apex in etappes over een afstand van
6.600 nm (12.334 km) overgevlogen naar de nieuwe thuisbasis op Taoyuan international airport
in Taiwan. Onderweg werd de bemanning geconfronteerd met extreme weersomstandigheden en
temperaturen tot 24 graden Celsius. De apex Flight academy koos bij de eerste twee toestellen
voor een P2012 in Special Missionuitvoering die niet alleen voor passagiersvluchten kan worden
gebruikt, maar ook ingericht kan worden als onder meer ambulance of fotografi evliegtuig. apex
heeft naast beide bestelde Travellers opties op nog eens zes toestellen van dit type. n
sKyLEadER Ja 400
De door de Tsjechische fabrikant Skyleader/
Zall jihlavan geleverde Skyleader ja400 is door
de Deutsche aero Club (DaeC) goedgekeurd
voor een MTOW van 600 kg. De Skyleader
400 wordt aangedreven door een 100 pk ster
ke rotax 912 uLS. Daarmee is een topsnel
heid haalbaar van 260 km/h bij een vliegbe
reik van 850 km. De ja400 overtrekt bij een
vliegsnelheid van minder dan 77 km/h. Het
toestel was al als ultralight leverbaar met een
MTOW van 472,5 kg. n
oTTo aVIaTIoN
Otto aviation heeft dezer dagen de eerste test
fase met de eenmotorige Celera 500L afge
rond na 55 vluchten en 51 uur zuivere vlieg
tijd. Tussen juli en begin november 2021 wer
den snelheden bereikt van 250 mph (402
km/h) op FL150 (4.572 m). Dat moet uitein
delijk uitmonden in een vlucht met kruissnel
heden tot 460 mph (750 km/h) op FL500
(15.240 m). in de laatste fase werd gevlogen
met Sustainable aviation Fuel waarbij nog
maals werd vastgesteld dat het toestel al tach
tig procent minder brandstof verbruikt dan ver
gelijkbaar presterende vliegtuigen. Tijdens de
testvluchten kon met een volgvliegtuig en een
uitermate accurate infraroodcamera de lami
naire luchtstroom over het toestel gemeten
worden. Op die manier konden punten wor
den gedetecteerd waar nog sprake was van
wrijving. Otto is voornemens de Celera 500L
rond 2025 in productie te kunnen nemen. n
NImBus aERosPacE
Motorproducent Pratt & Whitney Canada (P&WC) en nimbus aerospace gaan samenwerken bij
het moderniseren van eenmotorige antonov2 vliegtuigen voor civiel gebruik. De Canadese fabri
kant zal daarvoor hun PT6a67T turboprop beschikbaar stellen die door nimbus zal worden inge
bouwd in an2’s die vervolgens als Legenda 550 en 570 op de markt zullen worden gebracht.
nimbus mikt daarbij op een russische retrofi tmarkt voor ongeveer honderd vliegtuigen, maar sluit
ook export naar andere landen niet uit. Met name het feit dat de PT6a de enige motor in zijn
soort is die gecertifi ceerd Single Engine instrument Flight rules (SEiFr) is, is volgens nimbus een
groot voordeel. De ‘next generation’ an2 moet in de loop van 2022 voor het eerst vliegen en
plaats gaan bieden aan twaalf passagiers. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 14-12-21 13:09