Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 9
ooRzAAK oNgEVAL Nh90
uit het onderzoek van de Onderzoeksraad blijkt dat de nH90 helikopter op 19 juli 2020 in de
problemen kwam doordat het toestel, door het maken van een bocht, op gelijke snelheid kwam
met de wind. Hierdoor hing het toestel als het ware stil in de lucht. Er is dan veel extra vermogen
nodig om de helikopter in de lucht te houden. De vlieger zette extra vermogen in, maar door de
lage vlieghoogte was het onmogelijk om de ingezette daling nog op tijd te corrigeren. De helikop
ter verloor snel hoogte en raakte binnen enkele seconden te water. Direct na het ongeval startte
de Onderzoeksraad voor Veiligheid, samen met de inspectie Veiligheid Defensie (iVD), een onder
zoek. in het verkennend onderzoek van de Onderzoeksraad worden de directe oorzaak van de
crash en de eerste bevindingen weergegeven. Het verdiepende onderzoek naar de mogelijk ach
terliggende factoren wordt door de iVD uitgevoerd. Het onderzoek geeft inzicht in de directe oor
zaak van het ongeval, maar roept ook nieuwe vragen op over achterliggende factoren. Deze vra
gen hebben betrekking op de opleiding en training van de bemanning, de keuze om met één vlie
ger per nH90helikopter te vliegen en de keuzes die zijn gemaakt over de toerusting van het ma
rineschip Zr.Ms. Groningen. De inspectie Veiligheid Defensie wordt aanbevolen deze vragen mee
te nemen in het door hen uit te voeren verdiepende onderzoek. n
BELgIË
NIEuWE EIgENAAR BELgIschE EmBRAERs
Eind november 2020
vond de transfer plaats
van het eerste van vier
Belgische Embraervlieg
tuigen naar de nieuwe
eigenaar, regourd aviati
on. De verkoop van de
vier Embraers en alle
bijhorende vervangings
onderdelen werd op 19
december 2019 gegund aan deze Franse regionale luchtvaartmaatschappij. regourd aviation
zal de voormalige toestellen van Defensie via dochterbedrijf amelia inzetten voor regionale
passagiersvluchten binnen Europa en afrika als aanvulling op hun huidige Embraer Erj
135/145 en aTr 42/72vloot. Daarnaast worden een Falcon 900 en Legacy 600 zakenjet
ingezet, evenals een Beechcraft 1900 C.
De tweede transfer stond gepland eind december 2020 terwijl de kleinere Embraers op 23
december 2020 hun laatste vlucht voor Defensie uit zouden voeren vooraleer koers te zetten
naar hun nieuwe thuisbasis. Daarmee nam Defensie eind 2020 afscheid van haar eigen
commerciële vloot na net geen twintig jaar trouwe dienst. De capaciteit werd vervangen door
de twee Falcon 7X zakenjets die Defensie leaset bij abelag aviation. n
AIRBoRNE tEchNoLogIEs
airborne Technologies (aBT) heeft in opdracht
van de Canadese vliegtuigfabrikant Viking air
drie DHC 6400 Twin Otters ingericht als mis
sievliegtuig. De toestellen werden onder meer
uitgerust met een ScarPod waarin apparatuur
kan worden ingebouwd als een Wescam MX
15 EO/ir camera. Ook voorzag aBT het trio
van een Linx missiesysteem. Daarnaast werd
een tweede pod onder de vleugels aange
bracht waarin een radar kan worden meege
nomen. De vliegtuigen, waaronder een drijver
variant, werden besteld door een onbekend
land uit Zuidoostazië voor het uitvoeren van
maritieme patrouillemissies. Met het oog op
die taken werd achter beide pilotenstoelen
een operator station ingebouwd. n
AERoNAutIcAL ENgINEERs INc
De Bulgaarse vrachtmaatschappij Cargo air kan
binnenkort de eerste van drie tot vrachtvlieg
tuig omgebouwde Boeing 737800nG’s tege
moetzien. Hoewel een eerste toestel bij
Boeing omgebouwd zou worden, moest wor
den uitgeweken naar aeronautical Engineers
inc. (aEi) omdat Boeings ombouwlijnen tot
eind 2022 vol zitten. Cargo air is al langer
klant bij aEi dat aan de Bulgaren al drie 737
300SF en zeven 400SFvarianten leverde.
aEi verwierf tevens een aanvullend typecertifi
caat waardoor Boeings van het type 737
800nG na ombouw ook mogen worden uit
gerust met Split Scimitar Winglets. Deze vork
vormige vleugeluiteinden vervangen de traditi
onele opstaande vleugelranden en dragen bij
tot minder brandstofverbruik. Ten opzichte van
de standaard Blended Winglets leveren deze
Split Scimitar Winglets een extra brandstofbe
sparing op van 1,5 procent. Voor een Boeing
737800 kan die besparing oplopen tot circa
honderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien
wordt het vliegbereik met zo’n 200 km ver
groot. Wanneer klanten daarvoor kiezen,
brengt aEi geen extra kosten in rekening. Vol
gens de ombouwspecialist vliegen er wereld
wijd al 857 Boeings met dit type brandstofbe
sparende winglets waarvan een aantal in aan
merking komt voor ombouw tot vrachtvlieg
tuig. n
soNAcA AIRcRAft
De Zwitserse vliegopleider aero Locarno
heeft een in maart 2020 geplaatste order
voor Sonaca 200 Trainer Provarianten aan
merkelijk uitgebreid. De approvedTraining
Organisation (aTO) besloot geen vijf, maar
tien trainingstoestellen van dit type bij de
Belgische fabrikant te bestellen ter vervan
ging van de verouderde Cessna’s waarmee
nog wordt gevlogen. De Zwitserse vliegoplei
der is lid van de Swiss Flight School associa
tion, Swiss PSa, en wil de nieuwe vliegtui
gen gaan inzetten voor basistrainingen. Er
wordt momenteel getraind met negen vlieg
tuigen en een fixed base simulator. De eer
ste zes Sonaca trainers worden vanaf febru
ari 2021 geleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 14-12-20 10:06