Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

Vijftien jaar lang heb ik in iedere januari-editie van Piloot en
Vliegtuig de eer gehad om op deze pagina de winnaars van
de CoNaLu awards bekend te maken. Cocherets Nationale
Luchtvaart Awards zijn ieder jaar weer een belangwekkend
ijkpunt voor de stand van zaken in de Nederlandse Lucht-
vaart. Een thermometer waarmee de temperatuur in onze
wereld gemeten wordt en waar reikhalzend naar wordt uit-
gekeken. Het is zeer teleurstellend, maar onvermijdelijk, dat
ik deze maand helaas heb moeten besluiten om het CoNa-
Lu-feest een jaartje over te slaan. Dankzij het coronavirus is
2020 een jaar geworden dat ieders voorstellingsvermogen
te boven gaat. Een jaar waarin we vele slachtoffers van het
virus hebben moeten gedenken. Een jaar waarin een on-
waarschijnlijk aantal mensen en bedrijven tot aan de rand
van de afgrond zijn gedreven en te veel daarvan zijn on-
barmhartig over de rand geduwd. Het is een loterij, waarbij
je moet afwachten of er op jouw leven, jouw familie of
jouw bedrijf een prijs valt. Een heel verkeerde prijs. Hoe
goed je ook je best doet, je kunt het virus nooit met hon-
derd procent zekerheid ontlopen.
Zelf heb ik het COVID-19-virus begin maart gehad. Dat wist
ik overigens pas zeker nadat ik in mei positief was getest op
antistoffen. Ik had in maart een paar dagen een hardnekkig
hoestje en een klein beetje verhoging. Door de testuitslag
had ik daarna wel het idee dat ik immuun was en was de
beslissing om weer te gaan vliegen iets makkelijker. Sinds an-
derhalf jaar vlieg ik businessjets en laat nou juist deze sector
na een kort dipje weer behoorlijk goed draaien. We vliegen
weer bijna net zoveel als voor de pandemie. Mijn vorige
werkgever Norwegian is daarentegen op sterven na dood en
bij Emirates, waar ik tien jaar lang met veel plezier heb gevlo-
gen, zijn duizenden collega’s ontslagen. Het is weer eens
pijnlijk duidelijk geworden dat je een carrière in de luchtvaart
nooit kunt plannen. We zijn gewoonweg te afhankelijk van
de gezondheid van de maatschappij waar we werken. Veel
luchtvaartvaartmaatschappijen kijken met angst en beven
naar de toekomst. Wordt alles ooit weer normaal? Gaan we
dit overleven? Of zullen we nog heel lang met de gevolgen
van het virus moeten leven? Wie het weet mag het zeggen.
Bij de airlines vallen niet alleen gedwongen ontslagen, er
wordt ook gekeken naar andere mogelijkheden om de kos-
ten te drukken. Zo biedt de KLM haar vliegers een vrijwillige
vertrekregeling en behoorlijk wat oudere piloten hebben
daarvan gebruikgemaakt. De meesten gaven aan dat ze er
zeker niet blij mee waren, maar dat ze in deze situatie wil-
den helpen door ruimte te maken voor jonge vliegers, die
het de laatste jaren toch al zo moeilijk hebben. Een van de
vliegers die hiervoor hebben gekozen, is Boeing
777/787-captain Jacqueline Vollebregt. Met pijn in haar hart
heeft zij inmiddels haar laatste KLM-vlucht gevlogen. Maar
Jacqueline gaat niet bij de pakken neerzitten. Een aantal ja-
ren geleden is ze begonnen met schrijven, onder andere
voor het vliegersvakbondsblad ‘Op de Bok’. Al snel kreeg ze
de smaak echt te pakken en ze meldde zich aan bij de
schrijversvakschool om het vak echt goed te leren. Vele co-
lumns en verhalen later is afgelopen augustus haar eerste
boek uitgekomen: ‘Thirsa en het spookvliegtuig’. Als schrijf-
ster koos Jacqueline een bijzonder pseudoniem dat alles
met luchtvaart te maken heeft: Connie Mitchell. In haar
boek vertelt Connie het avontuurlijke verhaal van Thirsa. Dit
stoere meisje wil later piloot worden, maar heeft eerst nog
een andere missie. Samen met haar twee beste vrienden
doet ze er alles aan om oma Fien weer gelukkig te maken.
Connie Mitchell stond dit jaar als een van de weinigen op
de shortlist voor de CoNaLu awards en uit betrouwbare
bron weet ik dat ze er een verdiend en ook gekregen zou
hebben. Ze is de belichaming van de positieve draai die het
coronajaar ook heel af en toe heeft gebracht. Ik ga ervan uit
dat de pandemie volgend jaar voorbij is en dat we over
twaalf maanden de winnaars van de CoNaLu’s van 2021
bekend kunnen maken.
lining up Door: Jan Cocheret
Geen ConaLu 2020…
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
… op naar
eind 2021!
PILOOT EN VLIEGTUIG JANuArI 2021 7
07_ligningup.indd 7 14-12-20 09:58