Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

60 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
Stemgeluid
De geboren amsterdammer heeft flink aan de weg getim-
merd in het medialandschap. Door zijn karakteristieke
stemgeluid was het geen gekke zet om zijn loopbaan te
beginnen als diskjockey. in het begin bij de amsterdamse
ziekenomroep radio Lucas, later bij radio noordzee inter-
nationaal (de concurrent van Veronica). na een korte perio-
de bij de Vara vertrok hij naar de nieuwe omroep Veronica
om televisieregisseur te worden. in een tijdsbestek van bij-
na vijftig jaar ontwikkelde hij zich van diskjockey tot media-
directeur. Tot op de dag van vandaag is hij onlosmakelijk
verbonden met de media.
tyfuSherrie
Toch is het maken van radio en televisie niet het enige dat
Van der Goot graag doet. Sportvliegen behoort zeker ook
hoog op zijn to-do-lijst. “ik woonde in amsterdam-West en
daar hoorde je heel goed de propliners op Schiphol, dus de
Connies, de DC-6’en, DC-7’s en de Dakota’s. Mijn heel di-
recte herinnering is aan de vlucht van de eerste DC-8 over
amsterdam als een soort van ‘kijk ons nou toch eens, hier
zijn we, we hebben het eerste straalvliegtuig van neder-
land’. Wat eigenlijk een tyfusherrie was,” lacht hij. “Vanaf het
begin van mijn tienerjaren zit de luchtvaart al in mijn bloed.
ik ben er nog elke dag mee bezig.”
Kleurenblind
rond zijn 34e heeft Van der Goot zijn vliegbrevet gehaald.
“ik dacht dat ik dat niet kon. ik was kleurenblind dus vlie-
gen, dat kan niet. ik was veel te druk met andere dingen.
Toen presenteerde ik een programma dat heette ‘Op jacht
naar de schat’. Daarbij vloog je met een helikopter rond. als
we naar de locatie heen- en terugvlogen, werd de stick bij
mij aan de linkerkant erin gebouwd en dan mocht ik stu-
ren.” Zijn kleurenblind kwam ter sprake waarop de vliegers
hem zeiden: “Hoezo kleurenblind, tuurlijk kun je ook vlie-
gen.” Omdat je brevet halen een dure hobby was (en nog
steeds is), ging hij op advies van zijn vrouw weer drive-in-
shows doen. Op die manier kon hij toch zijn brevet finan-
cieren.
SKybound
Voor zijn documentaire Skybound, die in 1992 over de hele
wereld werd uitgezonden, is hij die hele wereld over gevlo-
gen. “Daar zaten zeer memorabele vluchten bij. Ook een
memorabele vlucht was met een goede vriend van me. Die
had zijn Cub verkocht aan een vriend in Toulouse. Vervol-
gens zijn wij samen met twee Cubs naar Toulouse gevlo-
gen. Tsja, dat was geweldig! Verder heb ik een keer met
een paar spottervrienden dertien velden op een dag ge-
daan. Dodelijk vermoeiend, maar geweldig. Zo kan ik maar
door blijven gaan. Elk vluchtje dat meer is dan het rondje
om de kerk, vind ik spannend.”
red ArrowS
Van der Goot is niet alleen in de lucht te vinden. Ook op
het land, meestal zo eens in het jaar tijdens de Luchtmacht-
dagen. Hij zit dan in een niet al te ruime cabine, samen
met jan Cocheret. Getweeën zijn ze een wandelende ency-
clopedie met een schat aan luchtvaartkennis en hebben ze
de grootste lol. al kijkend naar de airshows heeft hij ook
wel een favoriet. “De precisie van de red arrows, dat blijft
voor mij het beste team. Die maken een show die voortdu-
rend in je zicht is.”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-van Velsen – Foto: Leo van der Goot
on Air
mediaman
met vleugels
wie geregeld een bezoek bracht aan de
luchtmachtdagen herkent zijn stem uit dui-
zenden. Samen met Jan Cocheret praat hij
de defensiedagen aan elkaar, vol met inte-
ressante weetjes over de voorbij vliegende
demotoestellen. Zijn naam: leo van der
goot (70). in gesprek over zijn affectie voor
de luchtvaart.
60_deveteraan.indd 60 14-12-20 13:55