Pagina 59 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2021 59
Rhone 14N stermotoren van elk 900 pk in combinatie met Ratier driebla-
dige propellers. De twee motoren draaien in tegengestelde richting van el-
kaar om zo het probleem van het motorkoppel te omzeilen. In 1938 krij-
gen de Blochs een Goodrich-ontijzingssysteem op de vleugels en
staartvlakken als retrofi t op de reeds geleverde vliegtuigen en als stan-
daarduitrusting op de nog te bouwen exemplaren.
COMMERCIËLE INZET
De eerste ‘220’ maakt haar eerste commerciële vlucht op 20 juli 1937
op de route Parijs-Lyon-Marseille. Spoedig zijn de vliegtuigen ook te zien
in Londen, Kopenhagen, Stockholm, Boedapest, Praag, Belgrado en Boe-
karest. Elk vliegtuig heeft als doopnaam de naam van een Franse provin-
cie meegekregen. In november 1938 vliegt de Franse Eerste Minister
Edouard Daladier met een Bloch 220 (F-AOHJ) naar Berlijn om er sa-
men met Chamberlain Hitler te ontmoeten. Beiden gaan ermee akkoord
dat Hitler Tsjecho-Slowakije mag bezetten.
Wanneer Frankrijk bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raakt, worden
de Bloch 220’s opgeëist door de Franse luchtmacht waar ze worden in-
gelijfd bij de 4 Section Aériennes de Transports. Toch mag Air France
nog even met toestemming van de luchtmacht drie toestellen blijven
gebruiken om de verbinding tussen Parijs en Marseille veilig te stellen.
TWEEDE WERELDOORLOG
In maart 1940 verongelukt een Bloch 220 in militaire dienst wanneer
het vliegtuig tegen de Mont Ventoux aanvliegt. Wanneer Frankrijk capitu-
leert in juni 1940 worden veertien Blochs overgebracht naar de Zone Li-
bre waar ze opnieuw worden ingezet voor civiel transport.
In 1942 bezetten de Duitsers ook de Zone Libre. De vliegtuigen worden
in beslag genomen en ter beschikking gesteld van Lufthansa. Ze zullen
vliegen op de lijnen van Berlijn naar Wenen en van Berlijn naar Belgra-
do, later gevolgd door een verbinding met Praag.
Drie Bloch 220’s die zich op het moment van de Duitse inval in de
Zone Libre in Afrika bevinden (de F-AOHC, F AOHD en F-AOHE), wor-
den in gebruik genomen door de militaire verbindingsdienst van de For-
ces Françaises Libres op de verbindingsroutes tussen Algiers, Bône en
Tunis.
NA DE OORLOOG
Na de bevrijding blijkt dat zeven toestellen de oorlog hebben overleefd,
maar twee ervan zijn te zwaar beschadigd om nog hersteld te kunnen
worden. De andere vijf worden opnieuw in dienst genomen door Air
France aan het einde van 1944. De vliegtuigen worden echter uitgerust
met Wright Cyclone R-1820-97 krachtbronnen in combinatie met
Hamilton Standard propellers waardoor het vliegbereik met 25 procent
toeneemt. De omgebouwde toestellen krijgen de type-aanduiding
Bloch 221. Maar door slijtage en allerhande beschadigingen moeten
ze al snel worden vervangen door nieuwere exemplaren. De vijf vlieg-
tuigen worden tweedehands verkocht aan de SANA (Société Auxiliaire
de Navigation Aérienne) die ze binnen een jaar weer buiten dienst
stelt.
Bijschrift
??
? ?
??
??
AVIONS MARCEL BLOCH 220
IN HET KORT
Bemanning 4
Aantal passagiers 16
Motoren Gnôme & Rhone 14N16, elk
900 pk
Hoogte 6 m
Spanwijdte 22,82 m
Lengte 19,59 m
MTOW 9.500 kg
Tankinhoud 2.160 l
Leeggewicht 6.160 kg
Kruissnelheid 280 km/h
Maximale snelheid 3.850 km/h
Vliegbereik 1.400 km
Plafond 7.500 m
De cabine telde twee compartimenten.
In de MB 220 was plek voor zestien passagiers.
Gnôme & Rhone 14N16 aandrijving.
58-59_blochmb220.indd 59 14-12-20 13:54