Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

58 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2021
MARCEL BLOCH MB 220
In de vooroorlogse periode had Bloch een aantal driemotorige hoogdek-
kers gebouwd – waaronder de Bloch 120 voor inzet op het Frans-koloni-
ale netwerk. Régie Air Afrique opent in 1933 een trans-Sahararoute die
Algiers met Niamey verbindt, later gevolgd door vluchten naar Fort Lamy
in Tchad en Brazaville in Frans Congo. Ook de Service de la Navigation
Aérienne de Madagascar gebruikt de Bloch 120.
Op binnenlandse vluchten en Europese verbindingen gebruikt Air France
dan nog steeds de verouderde Wibault 283 en Potez 620. Zelfs de ou-
de Fokker FVII/3m is er nog in dienst. Maar de maatschappij is zich be-
wust dat deze vliegtuigen hopelijk verouderd zijn in vergelijking met de
nieuwe DC-2 en DC-3 die elders al worden ingezet (KLM zette de eer-
ste DC-2’s al vanaf 1934 in).
BLOCH 220
Avions Marcel Bloch stelt Air France de Bloch 300 Pacifi que voor. Maar
Bloch zelf is ervan overtuigd dat driemotorige vliegtuigen achterhaald zijn.
Hij start het ontwerp van de Bloch 220 op basis van het ontwerp van de
Bloch 210 bommenwerper. De ‘220’ krijgt dezelfde vleugels, staart en
motoren van de ‘210’, maar de romp wordt opnieuw ontworpen om het
toestel geschikt te maken als passagiersvliegtuig. Air France toont al snel
belangstelling voor dit nieuwe model en bestelt op 21 juni 1935 een pro-
totype. Dankzij de ervaring met de Bloch 210 kan het toestel snel worden
afgewerkt zodat het al tegen het einde van 1936 geleverd kan worden.
De eerste vlucht heeft plaats op 11 juni 1936 met André Curvale als pi-
loot en het testprogramma verloopt verder zonder noemenswaardige pro-
blemen. Air France bestelt al snel twaalf exemplaren. Dat aantal wordt la-
ter verhoogd tot veertien, en later naar zestien exemplaren. Terwijl Bloch
de vliegtuigen bouwt in zijn fabrieken in Courbevoie en Mérignac, is het
Air France zelf die voor de afwerking van het interieur zorgt op het veld
van Le Bourget. Het laatste exemplaar wordt door de luchtvaartmaat-
schappij in juni 1939 in operationele dienst genomen.
CONSTRUCTIE
De ‘220’ is volledig uit metaal vervaardigd en heeft een klassiek hydrau-
lisch intrekbaar landingsgestel van Messier. De cabine biedt plaats aan
zestien passagiers waarvan er zes plaatsnemen in het voorste deel en de
overige tien in het achterste deel. Die verdeling van de cabine is het ge-
volg van een vleugelligger die door de cabine loopt. De cabine heeft venti-
latie, verwarming en is goed geïsoleerd om al te veel hinderlijke motorge-
luiden buiten te houden, een fl inke verbetering in verhouding tot de
aftandse machines waar Air France nog mee vloog. Bovendien kunnen de
passagiers beschikken over verstelbare stoelen en een opklapbaar tafeltje
met bekerhouder. De bemanning bestaat uit een pilot, copiloot, steward
en radio-telegrafi st. Het vliegtuig wordt aangedreven door twee Gnome &
Avions Marcel Bloch maakt naam als fabrikant van gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers en wordt in
1936 onderdeel van de Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Sud Ouest (SNCASO). Pas
als Marcel Bloch zijn naam wijzigt in Marcel Dassault raakt Avions Marcel Dassault bekend bij een breder
publiek.
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: Dassault Aviation
58-59_blochmb220.indd 58 14-12-20 13:53