56 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
De Katran (Hondshaai in het nederlands) is de maritieme versie van
de Ka-52 alligator en zal ingezet worden aan boord van de Mistral-klas-
se-schepen van de russische marine. De annexatie van de Krim door
rusland betekende echter een voortijdig einde van de bouw van de
Mistral-schepen, die werden verkocht aan Egypte. Met dat land wordt
nu onderhandeld over de levering van een aantal Ka-52K’s voor
gebruik aan boord van de Mistrals. Eerder ontving Egypte al een aantal
Ka-52’s.
ZEEBESTENDIG
De romp van de Ka-52K is behandeld met roestwerend materiaal, het
landingsgestel is verstevigd en de rotorbladen en vleugels zijn opvouw-
baar zodat het tuig gemakkelijk aan boord van schepen ‘gestald’ kan
worden. in tegenstelling tot de Ka-52 beschikt de Katran over een ‘arba-
let’-radar met twee banden: een Ka-band-ontvanger voor gronddoelwit-
ten en een X-band voor maritieme doelwitten. naast de klassieke bewa-
pening van de alligator kan de Katran ook de lucht-zeeraket Kh-35uV
meevoeren. Daarnaast kunnen twaalf Vikhr anti-tankraketten met een
reikwijdte van 8 km worden meegedragen en beschikt de heli over een
30 mm 2a42 snelvuurgeweer dat maximaal 550 schoten per minuut
kan lossen. De nieuwe door KrET ontwikkelde aESa-gevechtsradar kan
maritieme doelwitten opsporen op een afstand van 180 km. Daarnaast
kan deze radar laagvliegende luchtdoelen zoals drones en kruisraketten
detecteren. Exportversies van de Katran zullen echter niet over deze ra-
dar, maar wel over een Phazotron arbalet beschikken.
MODERNE UITVOERING
De piloten beschikken over dubbele besturing in een glass-cockpit. Op-
merkelijk is dat deze helikopter ook schietstoelen heeft. Wanneer deze
worden geactiveerd, wordt eerst de coaxiale rotor afgeworpen. De
vluchtsystemen omvatten onder meer een inS (inertieel navigatiesys-
teem), een automatische piloot en een HuD. Daarnaast is een FLir-in-
frarood pod ingebouwd alsmede een terreinradar. De helikopter beschikt
ook over een radar-waarschuwingssysteem en systemen voor elektroni-
sche oorlogsvoering. De motoren zijn aan beide zijden van de helikopter
aangebracht om de overlevingskans te vergroten.
Sergey Mikheev, de hoofdontwerper van Mil en Kamov National Helicopter Engineering Center (NCV),
maakte recent bekend dat de proefvluchten met de nieuwe Kamov KA 52K Katran met succes zijn afge-
rond. Het toestel, waarvan vier prototypes werden gebouwd, is dus klaar voor serieproductie.
Bijschrift
KaMOV Ka 52K KaTRaN
StAtuSrEport Door: jozef Mols
??
? ?
??
??
Ka 52K KaTRaN IN hET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor 2 x Klimov 117VMA, elk 2.200 pk
(optioneel VK-2500p, elk 2.400 pk)
plafond 5.500 m
Klimvermogen 16 m/sec
Maximale snelheid 300 km/h
Kruissnelheid 260 km/h
Gevechtsactieradius 460 km
Vliegbereik 1.100 km
56_kamovkrokodil.indd 56 14-12-20 13:53