Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 55
Het 16e lUcHtleger
in 1976 komt de meest succesvolle versie in productie: de Mi-24V
Hind-E. De voornaamste verbetering is de nieuwe 9M114 Shturm (na-
VO: aT-6 Spiral) anti-tankraket die uit buizen wordt gelanceerd. De Hind-
E kan er acht meenemen aan vier ophangpunten. De Mi-24V vormt de
basis voor de ontwikkeling van een aantal andere versies, waarvan de
Mi-24P Hind-F de meest gebouwde lijkt te zijn. De Hind-F moet het
doen zonder het 12,7 mm-kanon, maar krijgt daarvoor in de plaats een
dubbelloops 30 mm-kanon dat aan de rechterkant van de helikopter is
gemonteerd.
Bij het vallen van de Berlijnse Muur had het russische 16e Luchtleger
niet minder dan zestien helikopterregimenten in de toenmalige DDr ge-
legerd. De meeste daarvan hadden behalve Mi-6 en Mi-8 heli’s een mix
van Mi-24V en Mi-24P Hinds met nog een enkele Mi-24D en enkele
missiespecifieke modellen. Schrijver dezes heeft op de basis Mahlwinkel
meegemaakt dat binnen een half uur 35 Hinds het luchtruim kozen.
Het aldaar gebaseerde regiment had 36 Hinds in de inventaris… Geen
wonder dat de naVO destijds argwanend tegen die vele helikopters aan-
keek.
Het 16e Luchtleger had twee missiespecifieke Hinds ter beschikking: de
Mi-24rKhr Hind-G1 die als taak heeft het gevechtsterrein te controleren
op nucleaire, biologische of chemische (nBC) inzet. Hiertoe heeft deze
versie op de plaats van de buitenste ophangpunten een klauw waarmee
de bemanning, de heli schuin houdend, grondmonsters kan nemen. De-
ze versie werd voor het eerst waargenomen bij de ramp met de kernre-
actor in Tsjernobyl. Een andere bijzondere versie in de DDr was de Mi-
24K Hind-G2 met een aFa-100 camera in de cabine, bedoeld voor
artilleriewaarnemingen. Het enige uiterlijke kenmerk is een raampje aan
de rechterkant van de heli.
verDere oNtWIkkelINgeN
Dat was niet het einde van de ontwikkelingen. De Mi-24PS was een niet
zo succesvolle versie voor gebruik door de politie met een zoeklicht,
megafoon en aLa-100 camera. Sinds de introductie van de Mi-24PS op
de MaKS vliegshow op Zhukovsky bij Moskou in 1995 is weinig meer
van dit model vernomen. Een verdere ontwikkeling voor de russische
strijdkrachten was de Mi-35M1, een versie voor gebruik in de nacht. De
typeaanduidingen in rusland waren soms verwarrend: de Mi-24V had
als exportproduct de aanduiding Mi-25, terwijl dat van de Mi-24V als ex-
portproduct Mi-35 was. Om onduidelijke reden werd de laatste serie
Hinds voor de russische luchtmacht ook als Mi-35 aangeduid.
Ook niet-russische bedrijven hebben zich over verbeteringen van de
Hind gebogen. Denel uit Zuid-afrika en het israëlische iai hebben Hinds
gemodificeerd en in kleine aantallen geleverd aan vooral afrikaanse lan-
den. Een waas van geheimzinnigheid hangt om deze leveranties. na het
uiteenvallen van de Sovjet-unie is een aantal Hinds uit voorraden van
vooral Oekraïne ‘verdwenen’ en voor een deel opgedoken in diverse
afrikaanse landen. Ook wordt de Hind ingezet door huurlegers zoals de
Groep Wagner in bijvoorbeeld Libië.
operAtIoNele INZet
in meer dan dertig conflicten of oorlogen op alle continenten behalve
Europa is de Hind ingezet. Die inzet duurt in sommige gevallen nog
voort, bijvoorbeeld in Syrië (russische en Syrische luchtmacht), Donbass
(luchtmacht van Oekraïne), Libië (Groep Wagner) en Tigray (luchtmacht
van Ethiopië). Zo’n 55 legers of luchtmachten wereldwijd hebben of
hadden de Hind in gebruik. De russische luchtmacht heeft de Mil Mi-
28n Havoc en Kamov Ka-50 Hokum in dienst als vervanger voor de
Hind. Hinds van vooral de Tsjechische luchtmacht zijn regelmatige be-
zoekers van vliegshows in nederland en België. Ook Polen, Slowakije en
Bulgarije hebben Hinds in de inventaris. We zullen het donkere geluid
van de TV3-motoren dus nog wel eens horen.
Bijschrift
De HIND gevecHtsHelIkopter
??
? ?
??
??
Mi-24PS politieheli: megafoon, zoeklicht en infraroodcamera. Tsjechische Mi-24V op Bevekom in België.Mi-35M1 voor nachtelijke inzet.
54-55_hind.indd 55 14-12-20 13:52