Pagina 54 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021
54 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
De eerste vrije vlucht was voorafgegaan door zes dagen van hovers met
de helikopter, verbonden met de grond met vijf kabels. De Mi-24 ge-
bruikte dezelfde isotov TV3-117-motoren en hetzelfde aandrijfmechanis-
me als de Mil Mi-8 transporthelikopter. Maar in tegenstelling tot de Mi-8
was de Mi-24 bedoeld voor het gevecht. De eerste varianten van de Mi-
24 kwamen in 1972 in dienst van de Sovjet-luchtmacht. Zij hadden een
glazen cockpitdak dat aan een kas uit het Westland deed denken. Een
unicum was de cabine met plek voor acht soldaten met volledige uitrus-
ting.
HIND-D
al in 1973 komt wat de eerste succesvolle productievariant gaat worden:
de Mi-24D Hind-D met een nieuw cockpitontwerp en voor beide be-
manningsleden aparte cockpitbubbels, waarbij de schutter de voorste
cockpit bemant. Beide cockpits zijn drukcabines met overdruk ter be-
scherming van de bemanning tijdens nucleaire en chemische oorlogs-
voering. Vanaf het Hind-D model zit de staartrotor links. De helikopter
heeft twee korte vleugels die bij hoge snelheid tot een kwart van het
hefvermogen leveren. Minstens even belangrijk is dat elk van de vleu-
gels drie ophangpunten heeft voor vrijvallende bommen en (on)geleide
raketten. De Hind-D kan zo vier gondels met ongeleide 57 mm-raketten
meenemen en vier radiogeleide 9M17 (naVO: aT-2 Swatter) anti-
tankraketten die worden gelanceerd van rails aan het buitenste ophang-
punt aan de vleugel. De Swatter was niet erg populair want de raket
had een kort bereik en was van slechte kwaliteit. Het hart van de bewa-
pening is het draaibare vierloops 12,7 mm-kanon onder de neus. De
cabine van de Hind-D is kleiner geworden: er kunnen nu nog zes
soldaten mee. in de praktijk wordt van deze mogelijkheid nauwelijks
gebruik gemaakt; de aanwezigheid van passagiers komt de flexibele
inzet van de heli als ondersteuningswapen niet ten goede. Wel is de
cabine een praktische ruimte voor het meevoeren van munitie, zodat
de tweekoppige bemanning het kanon in het veld kan herladen. al
snel wordt de bijnaam Krokodil populair vanwege de vorm van de heli-
kopter.
Op 19 september 1969 voltooide testvlieger Herman V. Alferov van het Mil ontwerpbureau de eerste
vrije vlucht met het prototype van een nieuwe militaire helikopter, de V-24. Er zouden meer dan 2.600
van deze helikopters worden gebouwd die actief zouden zijn in talloze oorlogen en conflicten. De V-24
kreeg in de Sovjet-Unie de aanduiding Mil Mi-24 en de Air Standardization and Coordination Committee
(ASCC) van de NAVO gaf het de naam Hind.
De HIND gevecHtsHelIkopter
TypEbESCHrijViNg Door: Fred Willemsen
54-55_hind.indd 54 14-12-20 13:52