PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 51
vingsbewustzijn. De werklast wordt hierdoor sterk verminderd en het
veld aan waarnemingen maakt dat de piloot meer intuïtief kan vliegen.
Piloot en copiloot dragen beiden een HMD met ieder een eigen ge-
zichtsveld dat vervolgens wel bij elkaar afgelezen kan worden, wat het
overzicht alleen maar vergroot.
‘DOOR ZaND KIJKEN’
natuurlijk zijn de kersverse ervaringen van de roemenen een uithang-
bord voor Elbit, maar is het niet veel meer? Zou je kunnen zeggen dat
de Brightnite een trendsetter is waarbij een belangrijke hobbel geno-
men is en waar helikopterbemanningen en eveneens die van transport-
vliegtuigen die op grasbanen kunnen landen, reikhalzend naar uit kun-
nen zien? Waarschijnlijk kunnen we meer verwachten en gaan we meer
zien van deze technologie. De kans werd benut om de roemeense pilo-
ten na hun tour in Mali, die recent werd afgerond, te vragen naar hun
ervaringen. Van de 1.300 vlieguren werden er 300 in het donker uitge-
voerd. Een betrokken roemeense piloot is duidelijk: “in Mali is de nacht
erg donker en de verlichting van de maan is gewoonlijk onder de drie
millilux. We hebben een flink aantal landingen uitgevoerd en altijd had-
den we wolken van zand tijdens de landing als gevolg van de wervelin-
gen van de rotor. Met Brightnite konden we alle keren veilig landen zon-
der problemen of de noodzaak van additionele hulp. Geprobeerd met
alleen night Vision Goggles (nVG’s) bleek dit bijna onmogelijk. Met
Brightnite kun je door het zand heen kijken en is de grond continu in
zicht. Ook was vanaf grotere hoogte met alleen nVG’s de grond niet hel-
der, maar met Brightnite wel en dit bood grote voordelen voor de ver-
kenningstaak. Zo konden terroristen op pad worden opgepikt”.
Bijschrift
MET BRIGHTNITE BROWN OuT DE Baas
??
? ?
??
??
Het sensorsysteem op de neus van een helikopter. (Foto: Elbit Systems) Op desolate plekken moet ook in het pikkedonker geland kunnen worden.
Brightnite geeft zelfs hier een helder beeld met omgevingscontouren.
roemeense iar-330L Puma’s in Mali.
50-51-52_nightbrite.indd 51 14-12-20 13:51