50 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
uiteraard wordt een systeem als eerste toegepast waar de vraag het
grootst is. Elbit heeft daartoe eerst demonstratievluchten met een heli-
kopter voorzien van Brightnite uitgevoerd, met vertegenwoordigers van
meerdere luchtmachten. aangekondigd als een doorbraak en met de
belofte dat operaties die voorheen onmogelijk binnen bereik leken dat
nu wel kunnen worden, evolueerde Brightnite tot een operationeel sys-
teem. Het enthousiasme werd gedeeld wat leidde tot aanschaf van het
systeem door de roemeense luchtmacht voor hun iar-330 Puma. Zij
hebben eerder technologie van Elbit geïncorporeerd en ondertussen is
er een warme relatie met de israëlische fabriek. Toen roemenië in okto-
ber 2019 Canada formeel afloste in Mali ten behoeve van Vn-operatie
MinuSMa, kwam de lakmoesproef voor Brightnite om zich operationeel
te bewijzen onder moeilijke omstandigheden. Vier iar-330L Puma heli-
kopters werden ingezet, voorzien van een op de neus gemonteerde
Brightnite sensor unit.
HYBRIDE TECHNOLOGIE
De kracht van Brightnite zit hem in de toepassing van een multisensor
unit met een hoogwaardig softwarepakket en een ‘smart’ toepassing
voor gegevenspresentatie aan de piloot. Situaties met een zeer beperkt
visueel zicht, zoals in een donkere woestijn gedurende de nacht, zonder
enig lichtpunt in de wijde omgeving, leveren zeer risicovolle omstandig-
heden op bij laagvliegen en landingen in verband met opdwarrelend
zand en stof. Elbit heeft zich hierop geworpen en claimt met hun sys-
teem in een Degraded Visual Environment (DVE) in meer dan 90% van
de gevallen die activiteiten wel mogelijk te kunnen maken op een veilige
manier.
WERKING
De toepassing van hoogwaardige Forward Looking infra red (FLir) en
hoogsensitieve Complementary Metal-Oxide Semiconductoren (CMOS)
in multiple sensoren presenteert een breed panoramisch beeld. Dit
wordt via een krachtige advanced Sight and Display Computer (aSDC)
direct geprojecteerd op de Elbit anvis-HuD 24TM helmet mounted dis-
play (HMD) aan beide ogen. Zowel de dag- als nachtcamera’s worden
gebruikt in de beeldvorming, en het systeem heet dan ook multi-spec-
traal. De omgeving en het landschap worden helder geprojecteerd on-
geacht de hoeveelheid licht. in een tweede synthetische laag worden de
contouren van het landschap gevolgd. Hierover wordt een 3D conformal
symbology geprojecteerd die obstakels en tactische punten in kleur
weergeeft. Dit alles is gemaakt voor het makkelijk omzetten van de infor-
matie in de hersenen en draagt op die manier bij aan een beter omge-
Hoewel digitale techniek al lang een belangrijke plek heeft in de helikopterwereld, gaan de ontwikkelin-
gen razendsnel en is er een nieuwe generatie sensor packages met sterk verbeterde mogelijkheden op
komst. Neem bijvoorbeeld het Israëlische Elbit Systems dat met hun BrightNite-systeem de mogelijkhe-
den om ‘s nachts veilig te vliegen en te landen in brown out-omstandigheden sterk vergroot. Hiermee
tackelen zij een voor piloten belangrijk issue.
MET BRIGHTNITE BROWN OuT DE Baas
ONtwIkkElINgEN Door: Kees Otten en Wim Das – Foto’s: roemeense luchtmacht/Mirela Vita
50-51-52_nightbrite.indd 50 14-12-20 13:51