Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 49
Bijschrift
??
? ?
??
??
het terras nuttigen. We wisselen verhalen uit, vertellen grappen en heb-
ben bovendien enorm veel lol met ons drieën.
GEDWONGEN PAUZE
Donderdag 28 oktober is het bewolkt. ’s Morgens rijden we nog wel
naar het vliegveld, maar rond de middag blijkt dat het niet zal opklaren.
Dik Holman rijdt alvast terug naar Stadtlohn. We mogen de auto van
Tecnam France meenemen om onze bagage terug te brengen naar het
hotel en kunnen door deze extra tijd een wandeling maken door het ou-
de centrum van Bellegarde. Die wandeling werd nog iets langer door
een verkeerd ingestelde route… in het oude centrum mooie bruggen,
een rivier, pastelkleurige woningen en smalle straatjes. Bij de plaatselijke
apotheek een lange rij mensen die wachten op een coronatest. apoca-
lyptisch bijna, maar de realiteit op dit moment. aan het eind van de
middag keren we terug bij het hotel.
SPEyER (EDRy)
Op vrijdag is het aanmerkelijk beter weer. De ochtend begint met wat
mist, maar die lost al snel op. De hemel is strakblauw. na de vlucht-
voorbereiding vertrekken we naar het vliegveld. als alles in orde is tan-
ken we het toestel vol en stappen in om noordwaarts te vliegen. Over
de groene skihellingen vliegen we richting Speyer (EDrY), Duitsland.
in de verte hebben we een heel gaaf uitzicht op de Mont Blanc. Onder-
weg begint de bewolking toe te nemen. Gelukkig hangt deze hoog
genoeg om veilig VFr onderdoor te vliegen. nabij Speyer wordt het
slechter. Het begint iets te regenen en de bewolking zakt. Hier landen
we, verder vliegen naar Stadtlohn-Vreden kan niet. De landing is erg
spectaculair. Op base vlieg je eerst recht op de Dom af, en op final staat
er onder je een enorme Boeing van het bekende Techniek Museum
Speyer. Ook hier wekt het toestel vrijwel direct interesse bij de plaatselij-
ke vliegers die graag een kijkje nemen. Zij hebben er toevallig ook één
besteld.
StADtlOHN-vREDEN (EDlS)
We nemen plaats op het terras bij de airport Bistro en raken in gesprek
met een groepje mensen dat uit de buurt komt. Met hen drinken we
een biertje en krijgen zelfs een schnaps. Ze raden ons hotel Domhof
aan waar we die avond heerlijk eten en overnachten.
De volgende morgen, zaterdag 31 oktober, is het weer zonnig, de klok-
ken van de Dom waar we vlakbij zitten, bulderen over de stad. We ont-
bijten, checken de route en vetrekken dan naar het vliegveld. Hier tan-
ken we, en na het afrekenen op de hoge verkeerstoren vertrekken we
voor onze laatste leg naar Stadtlohn-Vreden, EDLS.
Onderweg is het druk, over het Sauerland zien we veel verkeer. Het heu-
velachtige landschap laten we achter ons. al snel komt onze eindbe-
stemming in zicht. Een paar piloten uit Stadtlohn vliegen ons tegemoet.
De D-METB, een Pioneer 300 met Frederik Mensing, vliegt al snel paral-
lel met ons mee terwijl we in het circuit gevolgd worden door de PH-
4L2, een Tecnam P92. Het circuit op EDLS is druk. Er is veel verkeer op
deze stralende zomerdag, niet gek, want de daaropvolgende maandag
worden in Duitsland de regels verder aangescherpt. na een go-around
en een low-pass landen we toch uiteindelijk veilig op onze eindbestem-
ming. Een grote groep mensen staat ons op te wachten. We parkeren
op het gras en worden als astronauten onthaald, althans, zo voelt het.
Direct na de landing worden we apart meegenomen naar de portocabin
van Funflight, waar wij eerst een covid-sneltest krijgen van de eigenaar
van het vliegtuig, ruud Waanders. na enkele minuten is voor ons bei-
den de uitslag positief omdat we beiden negatief getest zijn. We proos-
ten met iedereen op de mooie vlucht, op het nieuwe vliegtuig. We zijn
een enorm gave ervaring rijker die ons nog lang bij zal blijven.
De PH-4u3 vanuit de Pioneer 300. (Foto: Frederik Mensing) De begeleidende Pioneer 300.
Veel belangstelling bij aankomst op EDLS.
46-47-48-49_reisverslag_E.indd 49 14-12-20 13:41