Pagina 48 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

48 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
REISvERSlaG Door: Chiel Stemerdink
alpen aan de horizon. Het duurt nog wel even voor we daar zijn. We
vliegen over heuvels die door de verkleurende bossen en het herfstzon-
netje prachtig rood kleuren. Langzaam begint het landschap iets grilliger
te worden. Witte marmergroeves vallen op in de grijze rotswanden van
de steile bergen naast ons. Her en der hangt een plukje bewolking tus-
sen de toppen.
BESNEEUWDE BERGHEllINGEN
Bij Turijn vliegen we wat lager over het italiaanse laagland om de CTr te
vermijden. na het passeren van de CTr geven we vermogen om flink te
klimmen, ondertussen zijn we aan de voet van de Franse alpen geko-
men. De klimvlucht geeft ons gave uitzichten in de dalen, met rivieren
en autosnelwegen laag onder ons, en naast ons op de hellingen oude
kastelen en ruïnes. Op 10.000 ft levelen we af. Links en rechts be-
sneeuwde berghellingen, diep onder ons het dal. De bergtoppen links
en recht steken hoog boven ons uit met plukken bewolking ertussen.
Links en rechts van ons liggen rotsmeren met kristalhelder water dat
glimt in de zon. Onze route slingert door het dal, tussen de hoge pieken
door. Voor ons hangt bewolking. We besluiten de linkerzijtak van het dal
te pakken, die zal ons om de bewolking heen leiden. na een korte om-
weg komen we weer op onze geplande track. Het uitzicht is nog steeds
overweldigend. Ondanks dat we instructeur en leerling zijn, werken we
samen als een professioneel team. De één bestuurt het vliegtuig, de an-
der kijkt naar de mogelijke routes en navigeert. alsof we het al jaren zo
doen.
De hoogste toppen zijn we inmiddels gepasseerd. Voor ons zien we de
bergtoppen langzaam afplatten en afnemen. We vliegen uit het dal een
laagvlakte in. Om ons heen weer veel groene weilanden en bossen, die
we in de alpen alleen in de dalen hebben kunnen zien. Het landschap
is hier minder grillig. De bergen laten we achter ons en verruilen we
voor heuvels.
vOlOP BElANGStEllING
Bellegarde-Vouvray komt in zicht. Frank roept op, maar weer geen res-
pons. Wel horen en zien we ander verkeer in het circuit. We melden ons
ook nog even in het Frans, zoals de anderen ook doen, maar ook nu
geen respons. We melden onze positie op downwind, base en final zo-
dat andere piloten weten waar we zitten. De landing op de asfaltbaan is
mooi, na een korte backtrack zetten we het toestel op het platform. als
we uitstappen komen twee heren op leeftijd naar ons gelopen. Ze be-
groeten ons en zijn enthousiast over ons toestel. al snel verzamelen zich
een man of tien die allemaal erg geïnteresseerd zijn in onze P92 MKii.
Tecnam France is ook op dit veld gevestigd. inmiddels krijgen we appjes
waarin we lezen dat we gespot zijn. Op het veld hangt een webcam, en
via een live-verbinding ziet het thuisfront dat we op Bellegarde-Vouvray
staan. Opvallend is hoe ’s middags rond 17:00 uur kleine plukjes bewol-
king uit de hellingen opdoemen, na ongeveer een kwartier zijn deze uit-
gegroeid tot een grote wolkenpartij en is het al bijna donker. Dik Holman
komt ’s avonds aan met de auto. na flinke vertraging nabij de Mont-
Blanctunnel en een verkeerd aangegeven vliegveld op de navigatie, is
het hoog tijd voor een drankje bij de vliegclub op het veld dat tevens
dienstdoet als kantoor. rene Claret en Franck Luthi, Tecnam France, hel-
pen ons om het toestel in hun hangar te zetten.
We overnachten in Hôtel Kyriad. ’s avonds eten en drinken we heerlijk in
het restaurant. Om 21:00 uur sluit het restaurant vanwege de corona-
maatregelen. We bestellen nog wat te drinken en mogen dit buiten op
Veel belangstelling op Bellegarde-Vouvray. uitzicht op de alpen, in het midden van de Mont Blanc.
Op Speyer, op de achtergrond de Boeing van Lufthansa bij het Techniek Museum.
46-47-48-49_reisverslag_E.indd 48 14-12-20 13:41