PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 45
De stevige toestellen vliegen voornamelijk rond in het ruige oosten van
rusland. Maar ook werden ze geëxporteerd naar Oekraïne, Letland, jor-
danië, Frankrijk, Vietnam en Cuba. Bij Silverwings laat men zich niet over-
donderen door dit succes en wordt aan steeds nieuwere varianten ge-
werkt.
SK 04 NG
De ‘nG’-versie wordt nu aangedreven door twee luchtgekoelde jabiru
2210-motoren. De houten tweebladige propellers worden in huis door
Silverwings vervaardigd. Een eerste belangrijke aanpassing heeft te ma-
ken met de cabine die veel ruimer is geworden om meer comfort te
bieden. Bovendien is het vliegtuig nu voorzien van vier deuren in plaats
van twee. Vooraan nemen twee personen plaats op verstelbare stoelen,
achterin is een tweepersoonsbank. achter deze bank is ruimte gemaakt
voor 50 kg bagage. De voorheen enkele besturing is nu dubbel uitge-
voerd. Het analoge instrumentarium bleef wel behouden.
Een tweede belangrijke wijziging heeft betrekking op het landingsgestel
dat verder verstevigd werd om operaties vanaf onverhard terrein toe te
laten. Bovendien is het neuswiel nu bestuurbaar zodat het niet langer is
te ‘sturen’ met differentieel remmen tijdens het taxiën.
INZETBAARHEID
De SK 04 is vooral bedoeld voor utilitair gebruik in afgelegen gebieden.
naast een stevig landingsgestel beschikt het vliegtuig over STOL-capaci-
teiten. De fabrikant biedt tevens een sproeivariant waarbij de achterste
ruimte wordt ingenomen door een tank voor sproeimiddelen. Maar het
vliegtuig is primair bedoeld voor het transport van personen en lichte
vracht in onherbergzame gebieden. nu het toerisme in Kamtsjatka
steeds populairder wordt, denkt men eraan het vliegtuigje in te zetten
voor toeristische ‘flight-seeing’ vluchten in dit vulkanisch gebied. Daar-
naast kan de SK 04 gebruikt worden bij het bosbeheer, het opsporen
van bosbranden, het controleren van eventuele milieu-problemen en
het observeren van autowegen, spoorwegen, hoogspanningsleidingen
enz. in rusland zal het vliegtuig ongeveer 106.000 euro kosten.
Silverwings uit het Russische Samara heeft al aardig wat lichte vliegtuigen geproduceerd waaronder de
SK 04. Inmiddels pakt de constructeur uit met een hertekende versie van deze in Rusland en het Oost-
blok populaire vierzitter. Van de oorspronkelijke SK 04 die gecertificeerd is volgens AP-23 en FAR-23, zijn
inmiddels meer dan 100 exemplaren verkocht.
Bijschrift
SIlvERwINGS SK 04 NG
TyPebeSchRIjVIng Door: jozef Mols – Foto’s: Silverwings
??
? ?
??
??
SIlvERwINGS SK 04
IN HET KoRT
Aantal plaatsen 4
Motoren jabiru 2210, elk 85 pk
Lengte 7,4 m
Spanwijdte 11,3 m
Leeggewicht 500 kg
MTOW 950 kg
Tankinhoud 2 x 60 l
Maximale snelheid 200km/h
Kruissnelheid 170 km/h
Overtreksnelheid clean 85 km/h
Overtreksnelheid in
landingsconfiguratie 65 km/h
Klimvermogen 6 m/sec
Vliegbereik 800 km
belastingslimieten + 3,8/1,5
Startaanloop 150 m
Landingsrol 200 m
Internet silver-wings.su
De voorloper M3.
45_silverwing.indd 45 14-12-20 13:41