PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 43
Wist je van tevoren waar je aan begon?
“Bij de aanschaf van de Lancair absoluut niet. ik had nooit overwogen
om zelf een vliegtuig te gaan bouwen en wist niet wat het bouwen in-
hield. ook niet of dit wel een geschikt vliegtuig voor mij was. Bij de aan-
schaf van de Dakota Hawk en de Murphy Elite wist ik dat heel goed. al
doende leert men.”
Hoe lang heb je eraan gewerkt?
“De Lancair is nooit afgebouwd, maar daar ben ik wel (met tussenpo-
zen) zes jaar mee bezig geweest terwijl de Hawk met tussenpozen in
zes jaar werd gebouwd. De Murphy Elite heb ik in tweeënhalf jaar non-
stop helemaal afgebouwd.”
Lid geworden van een bouwvereniging?
“ik ben lid van de nederlandse vereniging van amateur vliegtuigbou-
wers (nvaC). Daar zijn veel gelijkgestemde zielen, ook van mijn leeftijd,
die eveneens een vliegtuig bouwen en waar ik mijn vragen neer kon
leggen over de bouw van de mijne. ik heb heel veel hulp en ondersteu-
ning gehad van medebouwers binnen de nvav. ook de ondersteuning
van de bouwbegeleiders van de nvav is onmisbaar. Zij helpen je door
alle problemen heen en hebben vaak wel een oplossing voor iets wat je
zelf even niet ziet.”
Steun van het thuisfront?
“Mijn vrouw deelt mijn passie voor het bouwen niet. Maar ze heeft toch
wel altijd geprobeerd te begrijpen wat mij bezielde. Hoewel het wel
eens moeilijk voor mij was ‘de gulden middenweg’ te houden tussen
gezin en vliegtuig, is het toch weer gelukt een vliegtuig af te bouwen.”
Moest je ook op elke verjaardag uitgebreid verslag doen?
“ik heb altijd het motto gehanteerd mijn hobby niet aan anderen op te
dringen. Maar mensen die echt interesse toonden, nam ik wel mee naar
mijn werkplaats. ik vertelde hun dan uitgebreid over mijn hobby en de
progressie van de bouw. Tijd was dan vaak niet een issue, ofwel die
stond dan even stil.”
Tegenslagen gehad?
“afgezien van de dingen die je twee of meerdere keren overdoet omdat
je persoonlijk niet tevreden of blij mee was, eigenlijk niet. Dus geen gro-
te tegenslagen of pech.”
De grootste uitdaging?
“Dat was toch wel de keuze van de motor. Want ik koos een motor die
niet door de fabrikant werd voorgeschreven. Met goede hulp van de Bel-
gische motorfabrikant uLPower is dat uiteindelijk goed gelukt.”
Waarom deze motor?
“voor de Lancair heb ik nooit een motor aangeschaft. voor de Dakota
Hawk heb ik een BMW rT1200 motorfiets-boxermotor gekocht, mede
doordat er erg veel kennis binnen de nvav over deze motor aanwezig
was. voor de Murphy Elite heb ik mijn keuze laten vallen op de uLPower
520i. Dit vanwege de directe aandrijving van de propeller, luchtgekoeld,
Bijschrift
HET onTsTaan van EEn Murphy ElitE…
??
? ?
??
??
42-43-44_experimental.indd 43 14-12-20 13:40