42 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
Hoe kwam je op het idee een eigen vliegtuig te gaan bouwen?
“ik was voor mijn werk begin jaren negentig in amerika en kwam in con-
tact met iemand die een Lancair 360 aan het bouwen was. Een kunst-
stof kit waar ik zo van onder de indruk was, dat ik besloot er ook een te
gaan bouwen. ik heb toen een kit gekocht, die naar nederland gehaald
en na een jaar ben ik begonnen met het bouwen van het vliegtuig.”
Iemand in jouw omgeving die ook een vliegtuig bouwt?
“Er zijn diverse mensen in mijn omgeving die een vliegtuig gebouwd hebben
en nog bouwen. Dat werkt aanstekelijk om zelf ook aan de slag te gaan.”
We kunnen types indelen in categorieën aluminium, composiet, staal-
buis/doek en hout. Waarom koos je voor dit type?
“Mijn eerste vliegtuig was de Lancair 360. Dat is een composietbouw
vliegtuig. Het tweede was de Fisher Dakota Hawk, uit hout en doek (fa-
bric). Mijn derde project is de Murphy Elite, een volledig aluminium
vliegtuig. Een voorkeur voor een van de materialen om mee te bouwen
heb ik nooit gehad, maar de leukste en interessantste materialen om
mee te werken waren hout en fabric.”
Waarom heb je deze ontwerpen gekozen?
“De Lancair werd aangeschaft zonder enige kennis van het vliegen
zelf, laat staan van het hebben van een vliegbrevet. ik dacht in die tijd
‘dat haal ik wel even als ik bijna klaar ben met bouwen’. Dat was alweer
vier jaar later toen ik vliegles ging nemen, want een vliegtuig bouwen
kost best wel wat tijd. Mijn instructeur vond de Lancair niet zo geschikt
voor mijn manier van vliegen. Het vliegtuig was te kritisch en misschien
ook wel een beetje te snel. Dat resulteerde in een bouwstop. Toch
wilde ik graag een vliegend vliegtuig bouwen en vond de Dakota Hawk
toen een leuk alternatief. Een hoogdekker, niet al te snel, dus alle
eigenschappen die de Lancair niet had. De Dakota Hawk is echter
weer niet zo geschikt om cross country te vliegen met twee personen,
bagage en voldoende brandstof. Maar het is wel een leuk vliegtuig om
alle facetten van het vliegen te beleven en te voelen. En omdat het
bloed nou eenmaal kruipt waar het niet gaan kan, besloot ik weer een
vliegtuig te bouwen en ging op zoek naar een wat robuuster toestel met
goede vliegeigenschappen en voldoende capaciteit om wat langere af-
standen te kunnen overbruggen met twee personen en bijbehorende
bagage.”
We laten deze maand een vliegtuigbouwer aan het woord die zijn vliegtuigen heeft afgebouwd: Herman
Struijk. De 71-jarige Struijk is sinds 2014 met pensioen en kan alles vertellen over de ins en outs van zijn
projecten met drie zelfbouwvliegtuigen.
HET onTsTaan van EEn Murphy ElitE…
ExpErimEntal Door: jan van Wendel
42-43-44_experimental.indd 42 14-12-20 13:40