Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 41
doorvliegen. Maar in dit geval hebben we vanwege het aantal metaal-
deeltjes in de olie besloten om nu te gaan reviseren.”
Rotklap
a propos, dat doormeten: daarvan vertelt onze gastheer dat dit steevast
ook gebeurt in geval van een Shock-Load of Propeller-Strike, waarbij ook
schades aan motoren niet denkbeeldig zijn. Zeker na een Propeller
Strike waarbij de propeller de motor met een rotklap ineens heeft stilge-
zet, waardoor de krukas getordeerd, gescheurd of allebei kan zijn. Er
komt dan een soort röntgen-techniek aan te pas om een en ander te
bekijken. “Een vliegtuig is nu eenmaal niet ontworpen om te crashen”,
licht jesterhoudt toe. “anders dan bij de auto-industrie is het in de vlieg-
tuigindustrie na allerlei risicoberekeningen de overweging geweest om
niet overal maar veiligheidssystemen tussen te zetten. in dit geval geen
vrijloop- of anderszins breukmechanisme tussen schroef en motor.”
Los van de metingen aan het Lycoming-blok worden ook de onder-
houdsgeschiedenis en het logboek van het vliegtuig bestudeerd op
eventuele defecten en vervangen onderdelen. “alles om een zo com-
pleet mogelijke indruk te krijgen van hoe er met het vliegtuig en dus ook
de motor zal zijn omgesprongen.”
twee dagen in bad
En dan is daar het moment dat het blok in de engine-workshop uit el-
kaar wordt gehaald. Klepdeksels, cilinderkoppen en cilinders eraf, het
openen van het carter, het demonteren van vele kleine en grote draai-
ende delen en andere componenten, gelabeld zolang in bakken, bakjes,
korfjes en doosjes gelegd. Onderin dan het hart van de motor: de kruk-
as. Die eveneens wordt gedemonteerd, van zijn drijfstangen ontdaan, en
naar een speciale meetbank gaat om minutieus gecontroleerd te wor-
den. iets dat ook geldt voor de nokkenas met zijn nokprofielen. De car-
terhelften en veel andere onderdelen ‘gaan in bad’: een groot vloei-
stofreservoir waar de spullen in meerdere ‘etages’ langdurig worden
ondergedompeld in een speciale op biologische basis samengestelde
reinigingsvloeistof, waar ze na twee dagen kraakschoon uitkomen. En
pas dan goed op breuken en (pas-)vlakken worden gecontroleerd, alvo-
rens weer voor verdere inspectie of montage gereed te worden gelegd.
gehoond en geslepen
intussen zijn alle, volgens de instructies van het maintenance-manual al
dan niet verplichte, vervangingsdelen – voor zover niet op voorraad – bin-
nengekomen, zoals lagers, pakkingen, leidingen en montagematerialen.
En worden naast de op gasdichtheid (kleppen en klepzetels wel of niet
weer netjes ingeslepen) gecontroleerde cilinderkoppen en ook de cilin-
ders (eventueel gehoond vanwege loopsporen) op montagetrolleys
klaargelegd. idem dito de na meting in orde bevonden krukas, nadat die
eventueel voor aanvullend onderzoek en/of een speciale warmtebehan-
deling opgestuurd is geweest. Het opbouwen van het Lycoming O
320-motorblok geschiedt veelal door twee man en duurt twee dagen.
Een Engine Overhaul zoals deze wordt door Dynamic aviation gemid-
deld eens per maand uitgevoerd.
dubbel en dwaRs teniet?
Wat zijn trouwens de meest voorkomende motorproblemen of -defec-
ten door slijtage? jesterhoudt: “Deze boxerblokken zijn oersterk en ken-
nen eigenlijk geen echte zwakheden. als zich al problemen voordoen,
dan zijn die bijna altijd het gevolg van… te weinig gebruik. Vocht hoopt
zich dan op in de motor en er ontstaat op allerlei plekken corrosie. Ook
op cilinderwanden, krukas en nokkenas. De problemen daarvan openba-
ren zich pas tijdens onderhoud als blijkt dat daardoor slijtage en bescha-
digingen zijn opgetreden. We zien in deze coronacrisis dat vliegtuigen tij-
delijk minder vliegen of zelfs uit de verzekering worden gehaald. Maar
de kostenbesparing daarvan doe je dan dus misschien wel dubbel en
dwars teniet door dergelijke schades. ik adviseer vliegtuigeigenaren dan
ook om gewoon minimaal eenmaal per veertien dagen lekker te gaan
vliegen. ja, juist nu! Want dus misschien nog goedkoper ook…”
Bijschrift
??
? ?
??
??
Christopher van Baggem inspecteert een krukas. Concentratie bij Stefan Serrarent.ryan van der Kleij bij de spoelbak.
40-41_hangaar.indd 41 14-12-20 13:40