40 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
We worden ontvangen door eigenaar-directeur Erik jesterhoudt (47), die
– gevraagd naar zijn voorgeschiedenis – vertelt dat hij al op zijn dertien-
de wist dat hij vliegtuigmonteur wilde worden en daarom als jongetje
hier op Lelystad al baantjes had als hangar-bezemer, vliegtuigpoetser en
gereedschap-aangever. “Om maar bij de vliegtuigen te kunnen zijn.” in
het kader van deze rubriek, waarin telkens over de praktijk van vlieg-
tuigonderhoudsbedrijven wordt bericht, is het evengoed interessant om
eens te vernemen wat er aan het oprichten van zo’n onderhoudshangar
ten grondslag kan liggen.
teChnisChe VeelVRaat
Zoals in dit geval de loopbaan van het vliegtuiggekke en al vroeg ook
vliegtuig-mechanisch goed onderlegde kind Erik jesterhoudt, voor wie
een lts-D Elektrotechniek als aanvulling en tegelijk voorbereiding op die
toekomst voor de hand lag. En dat daarnaast zelfs ook alvast het vlieg-
brevet behaalde, om vervolgens dan de vermaarde anthony Fokker-
school te doorlopen. Daarna, als technicus in dienst van de Luchtmacht,
deed jesterhoudt veel extra ervaring op met turbines en doorliep in de
VS en het VK nog allerlei opleidingen. Totdat deze technische veelvraat
op een dag ook begon te beseffen dat hij al die kennis en ervaring niet
zodanig kon inzetten zoals hij zou kunnen. En dus vooral ook… zou wil-
len. jesterhoudt nam daarom in 2006 ontslag en liet in 2014 in eigen
beheer deze Lelystadse hangar neerzetten, die hij in samenwerking met
een architect volgens LEan-standaarden – een Zen-achtig kwaliteits-
waarborgmerk voor de bijzondere werkmethodiek ‘continu verbeteren’ –
heeft ontworpen en ingericht. Met inmiddels negen man gecertifi ceerd
personeel bedient Dynamic aviation een keur aan binnen- en buiten-
landse klanten. En wel met alle soorten onderhoud, herstel en reparatie.
halVe ton in dollaRs
Terug naar de total overhaul van het Lycoming-blok. Eerder beschreven
wij in deze rubriek (PV 9-2020) het vervangen van een dergelijke boxer-
motor door een gloednieuw blok, omdat de kosten van revisie vrijwel
even hoog waren. Waardoor de keus voor een dan helemaal nieuw blok
voor de hand lag. Maar dat is in het geval van deze amerikaanse Lyco-
ming ‘O 320’ niet het geval. Zou je zo’n 5,2 liter verplaatsend en 160 pk
sterk luchtgekoeld blok nieuw willen kopen, dan ben je zo’n 50 mille in
dollars kwijt. Terwijl revisie 15 à 20 mille in euro’s kost. Dus ook hier ligt
de keus dan voor de hand: reviseren. jesterhoudt: “We beginnen altijd
eerst het blok qua temperaturen, drukken en waarde te beoordelen.
Ook al omdat je bij het binnen de normen vallen van die meetresultaten
zou kunnen besluiten zo’n blok on-condition tot 3.000 uur te laten
Zowat naast het nieuwe luchthavengebouw van Lelystad Airport glanst de imposante façade van vlieg-
tuigonderhoudsbedrijf Dynamic Aviation, alwaar we zullen meekijken met de na 2.000 draaiuren voorge-
schreven revisie van een Lycoming ‘O 320’ viercilinder-motorblok.
EnGinE oVeRhaul
DE HANGAR Door: David Bakels
40-41_hangaar.indd 40 14-12-20 13:40