Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 39
Waarom een eigen vliegtuig?
“na 35 jaren serieus aan modelvliegen te hebben gedaan
was de uitdaging er voor mij vanaf. iemand in mijn omge-
ving stelde voor om ‘samen nu eens een echt groot model-
vliegtuig te gaan bouwen’. Het toestel in kwestie was deze
Braendli BX2, die volgens zijn toenmalige eigenaar al half
was afgebouwd. Toen we gingen kijken, was ik op slag ver-
liefd. Zo mooi vond ik ‘Cherry’, zoals ik het toestel vanwege
haar rode glanslak meteen ben gaan noemen.”
En toen fijn de koop gesloten en heerlijk samen aan de
slag?
“nee. Want degene met wie ik het Braendli-avontuur zou
aangaan, haakte op het laatste moment af, waardoor ik het
toestel alleen kocht en haar ook zelf afgebouwde. Drie ja-
ren heb ik er al mijn vrije tijd en energie in gestoken. Elk
moertje, boutje en draadje ken ik. En een beter vliegtuig is
er dan ook niet. ik maak er inmiddels grapjes over door te
vertellen dat het toestel inderdaad al voor 80% was afge-
bouwd, en dat ik de andere 80% voor m’n rekening heb
genomen.”
Maar vliegen kon je er toch nog niet mee? Je had toch
geen brevet?
“Dat klopt. Maar dat bouwen van het vliegtuig was mis-
schien wel het belangrijkst voor me. Een soort reset-knop
waarmee ik de problemen van alledag al sleutelend over-
denk en ook oplos. Dat was trouwens ook al zo in mijn
modelvliegtijd, hoor. ik heb uiteindelijk in 2012 mijn brevet
gehaald.”
Hoe vaak vlieg je met Cherry?
“Zo’n beetje eenmaal per week. Per jaar gemiddeld 50 uur.”
Wat is je mooiste vliegbelevenis met Cherry?
“Haar allereerste vlucht, hier op Teuge. Ook al zat ik niet zelf
aan de knuppel. je moet je voorstellen, na drie jaren kei-
hard werken het gevoel: nou moéten we wel; nu moet het
echt! Het was kort maar krachtig. En vooral: prachtig! Voor
het eerst vol gas en al na tien seconden voelen dat de wie-
len loskomen. Klimmen, sturen, trimmen, gas, instrumen-
ten; alles proberen en checken. Om te merken dat alles
perfect werkte! Op een kleinigheidje aan de radio na. Daar-
na dan te landen en dat ongelooflijke geluksgevoel te erva-
ren. alle spanning die van je schouders glijdt. ja, hoor: on-
vergetelijk.”
Je akeligste vliegervaring?
“Dat was ook weer hier op Teuge. ik kwam terug van een
mooie vlucht toen tijdens het landen de motor er op 400
meter voor de baandrempel opeens mee stopte! Onvoor-
stelbaar wat je in die paar seconden kunt doen terwijl het
toestel daalde als een baksteen. Zelfs herstarten heb ik nog
geprobeerd. ik heb de baan uiteindelijk net gehaald, maar
ik heb nog regelmatig last van de herinnering…”
Wat is voor jou de grootste kick van het vliegen?
“Dat is hier in de hangar, als het toestel me elke keer als ik
langsloop vragend lijkt aan te kijken. Zo van: kunnen we dat
samen nog? Dat vliegen? Ook is er dat bij halfbewolkt weer
op 1.500 voet vliegen en dan even in de zon terecht ko-
men, waarbij er van die regenboogjes boven je vleugeltips
verschijnen. Het besef hoe bijzonder het is wat je aan het
doen bent.”
Nog wensen voor de toekomst?
“ik hoop zo lang mogelijk gezond te blijven, want het vlie-
gen is eerder over dan je denkt…”
Mijn eigen vliegtuig Door: David Bakels
Reset-knop
Jan van
Wendel
en zijn
Braendli BX2
Jan van Wendel (57), voormalig It-ondernemer
en inmiddels directeur van Flight school teuge,
is ‘drukker dan ooit’. toch bouwde hij zijn eigen
vliegtuig.
39_mijnvliegtuig.indd 39 14-12-20 13:39