PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 35
In the PIcture Door: ruud Vos – Foto’s: Christian Schrik
Op deze foto hier zie je de eerste nederlands geregistreerde Shark. het nummer 62 verwijst naar het
productienummer. recent was er in de Slowaakse fabriek reden voor een feestje, daar nummer 100 de
eerste testvluchten succesvol had volbracht. helaas is dit feestje door de gevolgen van cOVID-19 uitge-
steld.
in de fabriek in Senica, Slowakije is er precies tien jaar over gedaan om
honderd ultralichte Shark-vliegtuigen te bouwen. De oprichter van het
bedrijf, Vlado Pekar, was al een bekende in de wereld van composiet
vliegtuigen. na zijn technische opleiding begon hij bij diverse zweefvlieg-
tuigbouwers en later maakte zijn eigen bedrijf veel onderdelen voor on-
der meer Diamond aircraft en Dynamic.
Shark 1.0
Met al die kennis en ervaring dacht hij het zelf beter te kunnen. En dat
resultaat vloog voor de eerste keer in augustus 2009. De lijnen van het
toestel geven al aan dat het toestel alleen Shark kon heten. Het toestel
is ontworpen om de standaard 100 pk rotax 912-motor heen. De grote
uitdaging was om uit deze ‘standaard’ motor de meeste prestatie te ha-
len. als je dan met een schoon stuk papier begint, maak je een tandem
seater. in het nederlands: je zit achter elkaar. Daarmee bespaar je al veel
weerstand. En andere keuze is een klein vleugeloppervlak… ook minder
weerstand! Het nadeel van kleine vleugeltjes is dat het moeilijk is om
langzaam te vliegen; en dat is nou net wat je wilt als je start en landt op
kleine vliegveldjes met alleen een klein grasbaantje. Door super-efficiën-
te landingskleppen is de minimumvliegsnelheid gereduceerd naar 50
km/h. Daardoor is elk grasbaantje een optie.
ConStruCtie
De constructie is hoofdzakelijk composiet. Op de grote vlakken van vleu-
gel en romp wordt een sandwich gebruikt van koolstofvezel en een dun
laagje schuim. in het voorste gedeelte van de romp waar de vliegers
zich bevinden, is de koolstofvezel voor een deel vervangen door arami-
devezels. Door het gebruik van dubbele schaaldelen ontstaat een sterke
en lichte constructie om de vlieger en zijn passagier.
Shark 2.0
in de achterliggende tien jaar zijn er wel degelijk veranderingen toege-
past. Sommige zijn puur cosmetisch, andere betreffen bijvoorbeeld de
avionica. En de route die je op je pc of iPad plant, stuur je nu via wifi
naar de boordcomputer. Eenmaal in de lucht vliegt de autopilot aan
boord deze route automatisch af.
Shark.aero Shark Ph-4S6
Bijschrift
??
? ?
??
??
35-36-37-38_inthepicturesharkaero.indd 35 14-12-20 13:39