30 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
Voorafgaand aan deze introductie zal de cabine worden gemoderniseerd
waardoor tot 43 passagiers meekunnen in een 2,18 m brede en 1,86
m hoge cabine. Ook zal de cockpit worden aangepast voor single pilot
operations. De motoren zullen zevenbladige composietpropellers aan-
drijven. Gekozen is voor Pratt & Whitney PW127S turboprops die tot
2.750 pk continu moeten gaan leveren en gevoed zullen worden door
duurzaam gewonnen vliegtuigbrandstof (Sustainable aviation Fuel-SaF).
Langere romp
Bij de D328eco wordt een kruissnelheid voorzien van 324 kts (600
km/h) op FL300 (9.144 m) bij een vliegbereik van ruwweg 2.000 km.
Daarbij wordt uitgegaan van een startaanloop en een landingsrol van
respectievelijk 1.000 en 921 m bij een MTOW van 13.990 kg en een
nuttige lading van 3.104 kg. Gesproken wordt over een spanwijdte van
20,98 m bij een lengte en hoogte van respectievelijk 23,31 en 7,24 m.
Daarmee wordt de ‘eco’ 2,10 m langer dan de 328-100. Voor het nieu-
we toestel zal een speciale gravelkit worden ontwikkeld. Ook zal het lan-
dingsgestel worden aangepast.
Dra gmbH
Dra GmbH werd medio augustus 2019 opgericht om de Dornier 328-
100 turboprop opnieuw in productie te nemen waarbij het vliegtuig in
eerste instantie met de naam D328nEu werd geïntroduceerd. De inten-
tie-overeenkomst daartoe werd destijds ondertekend door 328 Support
Services GmbH, moederbedrijf Sierra nevada Corporation (SnC), het
Duitse ministerie van Economische Zaken en dat van de Duitse deel-
staat Saksen. in het verlengde daarvan zou op de luchthaven van Leip-
zig-Halle een nieuwe assemblagefaciliteit worden opgetuigd die werk
moet gaan bieden aan 250 personeelsleden. Daarnaast zou ook het
personeelsbestand in Oberpfaffenhofen met honderd worden uitge-
De Dornier D328NEU komt op de markt als D328eco. Ook zal er binnen tien jaar een hybride of elek-
trisch aangedreven variant worden ontwikkeld en op de markt komen. Dit is begin december 2020 door
producent Deutsche Regional Aircraft (DRA) bekendgemaakt. Vooreerst wordt uitgegaan van een
marktintroductie in 2025.
Dornier D328neU komt er aLs D328eco
ONtwikkEliNgEN Door: ruud Vos – Foto’s: Deutsche regional aircraft
30-31_dornier328eco.indd 30 14-12-20 13:30