Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 25
lOgISCHE TwEEDElINg?
Stapsgewijs naar een nieuwe tijd. Dat kan ook niet anders gedaan wor-
den. alles moet anders. is nieuw. innovatie, kortom. Maar waar gaat het
nou eigenlijk heen, want er zijn meerdere verschillende ontwerpfilosofie-
en. Kernachtig samengevat zijn dat: volelektrisch vliegen op batterijen,
elektrisch vliegen op basis van brandstofceltechniek, of vliegen middels
hybride techniek waarbij twee qua energiebehoefte verschillende kracht-
bronnen – een elektromotor in combinatie met een zuiger- of turbine-
motor – samenwerken. Eerlijkheidshalve hoort daar – over de essentie
van synthetische brandstoffen gesproken – de optie bij van de ameri-
kaanse gigant Zero aviation die met stelligheid uitgaat van een logische
tweedeling: elektrificatie in haar verschillende vormen voor het vliegen
over kortere afstanden, maar synthetische brandstoffen voor interconti-
nentaal vliegende vliegtuigen.
INTERESSANT
Terug naar nederland waar we dus van doen hebben met verschillende
technische stromingen en eerdergenoemde trits partijen; elke met een
eigen overtuiging en/of doel. Zie daar maar eens soep van te maken. En
dat was preciés wat we op de redactie maar eens besloten te doen, hoe
beperkt houdbaar de informatie misschien ook zou zijn. Maar de mate-
rie is in elk stadium interessant genoeg. al vrij snel nadat we alvast het
een en ander qua bezoek- en interviewafspraken uit hadden gezet, heeft
de telefoon niet meer stilgestaan. En liepen onze mailboxen vol. Ons
plan had zich razendsnel rondgesproken. iedereen wilde meedoen, ge-
noemd worden, erbij zijn.
ElEkTRISCHE VlIEgSCHOOl
Het eerste en ook verrassendste telefoontje kwam uit de hoek van een
(zeg maar) eindgebruiker. Eigenlijk dus meteen ook de belangrijkste
kant. Het was Vincent Kager van Vliegschool Hilversum (VSH); een le-
vendige en rap sprekende enthousiasteling die al in de eerste minuut
gezegd wilde hebben, dat zijn bedrijf ‘de eerste elektrische vliegschool
van nederland’ zal zijn. En dat hij als operator ‘de Eerste nederlandse
Elektrische Luchtlijn’ tot stand zal gaan brengen. En wel tussen Vliegveld
Hilversum en Vliegveld Teuge, waarmee de samenwerking reeds een
feit is. Het gaat dan om lesvluchten waarbij gevlogen zal worden met
een door de importeur ter beschikking gestelde recent gecertificeerde
Pipistrel Velis Electro. Waarbij de Stichting Duurzaam Vliegen de laadpa-
lenstructuur op de vliegvelden ter beschikking stelt en dat financiert van-
uit het duurzaamheidsfonds van Price Waterhouse Coopers.
ERVARINg OPDOEN
Kagers ambities reiken echter verder. allereerst het willen geven van het
goede voorbeeld, juist op het op een na drukste Ga-vliegveld van ne-
derland. Maar ook om harde praktijkervaringen met e-vliegen op te doen
en op die manier bij te kunnen dragen aan de verdere ontwikkelingen
van de energieomschakeling. Overigens vergt het elektrisch vliegen vol-
gens Kager niet echt een andere manier van het vliegen zelf. Sterker: de
motorbediening en instrumentatie zijn eenvoudiger. al moet je wel leren
omgaan met een veelvoud aan digitale instrumenten. En uiteraard met
de veranderde endurance van het vliegtuig. al met al onmisbare feed-
back op zowel technisch als praktisch niveau. “je kunt dus vermelden
dat wij ons hier met toegepaste wetenschap bezig gaan houden. De
echte praktijk van elektrisch vliegen, kortom”, aldus Kager.
DEAC kENNISCENTRUM
Op Vliegveld Teuge is het Landelijk Kenniscentrum Dutch Electric aviati-
on Center (DEaC) gevestigd. En wel in een rustiek plankhouten huisje,
dat in vroeger tijden dienstdeed als het officiële luchthavengebouw.
Boegbeeld en anders mascotte, maar sowieso ‘testbed’ van de in 2019
opgerichte DEaC is de inmiddels bij iedereen bekende Cessna (reims)
337 Skymaster die met zijn twin-engine configuratie – een fossiele zui-
germotor in de neus en in de toekomst een elektromotor in de staart –
in die zo mooi bij de DEaC-missie passende groene kleur.
Bijschrift
ONTzAgwEkkENDE OMwENTElINg
??
? ?
??
??
Vincent Kager: “Eerste nederlandse Elektrische Luchtlijn.” De dagen van fossiele brandstof zijn geteld. (Foto: Beam Global)
24-25-26-27_nederlandonderstroom.indd 25 14-12-20 13:29