Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 23
zijn aTPL. Eenmaal met dit vliegbrevet op zak, behaalde hij ook zijn in-
structiepapieren. Hij mocht lesgeven in PPL, CPL en ir en dit deed hij bij
dezelfde vliegschool als waar hij zelf les kreeg. “Van daaruit ben ik door-
gestroomd naar de Luchtmacht. naast mijn werk voor de Luchtmacht
heb ik nog een tijdje lesgegeven. Toen de eerste economische crisis
rond 2008 zijn intrede deed, heb ik nog wel wat lesgegeven, maar daar-
na is dat gestopt. ik houd mijn papieren wel geldig.”
Fantastisch apparaat
in november 2007 begon De jongh bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij
startte zijn luchtmachtcarrière op de Dornier, later ging hij over op de
KDC-10 (McDonnell Douglas met de registratie T-264). Daar waren er
in totaal drie van. Een alleen bedoeld voor transport en de andere twee
daarnaast ook om vliegtuigen bij te tanken. De oude beestjes worden
stuk voor stuk uitgefaseerd. Van de T-264 heeft de Koninklijke Lucht-
macht in 2019 al afscheid genomen. De T-235 zal dit jaar met pensioen
gaan. “Echt een fantastisch apparaat. Een beetje gekscherend the last of
the Mohicans,” zegt De jongh glunderend. “Maar een ontzettend gave
operatie. ik vind het een van de mooiste lijnvliegtuigen die ze bedacht
hebben en het vliegen erop is geweldig.”
Kustwacht
De jongh vliegt momenteel in de Dornier 228-212 voor de Kustwacht.
“De Kustwacht is gestationeerd op Schiphol. Dat heeft er eigenlijk mee te
maken dat Schiphol 24/7 open is en een uitgebreid banenstelsel heeft
waardoor je eigenlijk in veel bredere weersomstandigheden gewoon kunt
vliegen. Het werk boven zee is vrij veelzijdig op verschillende tijden en we
hebben redelijk vaak met slecht weer te kampen. Dan is het fijn als je van
meerdere start- en landingsbanen gebruik kunt maken.”
Het onderhoud van de Dornier wordt door jetSupport gedaan. in 2022
wordt de Dornier uitgefaseerd en jetSupport heeft het contract gekregen
voor de nieuwe Kustwachtaanbesteding. Samen met PaL aviation zal er
met twee Dash-8 turboprops gevlogen worden. “Dit worden civiele vlie-
gers, maar nog wel met de waarnemers van de Douane, Marechaussee
en rijkswaterstaat,” voegt hij nog toe.
twee types
in 2022 zal De jongh de opvolger van de KDC-10, de airbus a330
MrTT gaan vliegen. “ik vloog KDC-10. in 2018 vlogen we weinig, maar
hadden genoeg personeel. Bij de Kustwacht hadden ze te kort. Toen
heb ik in 2018 beide gedaan, wat best bijzonder is binnen de Lucht-
macht dat je twee types vliegt. Dat was drie weken KDC-10 en drie we-
ken Dornier. uiteindelijk ben ik fulltime overgegaan terug bij de Kust-
wacht.” Voor de MrTT zal hij eerst de betreffende type rating gaan halen.
Voor Defensie houdt dit niet alleen de type rating voor de a330 in, daar-
naast traint men ook het militair opereren en het systeem van refuellen.
stand-by
Tot die tijd zit hij bij de Kustwacht. De jongh: “Bij de Kustwacht vallen wij
onder eerstelijnshulpverlening. Wij vliegen search and rescue en kunnen
voor elke calamiteit boven zee ingezet worden. We hebben mensen die
binnen een half uur van Schiphol wonen, daar ben ik er zelf ook een
van, die mogen thuis slapen. En die proberen we te koppelen met ie-
mand die verder weg woont. De waarnemers slapen sowieso thuis. Wij
draaien 24-uursdiensten. Dat houdt in dat je dienst ’s avonds acht uur
begint tot de volgende avond acht uur. De eerste twaalf uur zijn altijd
stand-by voor als er iets boven of op zee is. in de tweede twaalf uur
voer je de geplande missie uit, want iedere dag moet er gewoon gevlo-
gen worden boven zee. Dan hebben we ook nog nachtvluchten. Dat zijn
losse diensten. Op Schiphol hebben we ruimte voor een complete crew
om te slapen. Dan heb je de pieper die kan afgaan, dat wordt gecoördi-
neerd door het Kustwachtcentrum in Den Helder. En dat kan om allerlei
zaken gaan: search and rescue, een milieu-aangelegenheid of handha-
ving.” Een van de reddingsacties die op hem veel indruk hebben ge-
maakt, is de visserskotter die vorig jaar vlakbij Den Helder is vergaan.
“Daar heb ik dus acht uur boven gevlogen om te zoeken naar die men-
sen. Dat zijn bijzonder aangrijpende dingen, want je weet dat er daar ie-
mand aan het verdrinken is of mogelijk al verdronken is, maar je moet
ook je werk kunnen doen. We zijn allemaal op ons best op het moment
dat we professioneel met ons werk bezig zijn.”
Bijschrift
??
? ?
??
??
niels de Jongh
Geboren 3 maart 1980
Opleiding Civiele vliegschool Rob
van den Sigtenhorst
Vliegt Dornier 228-212
KDC-10: een fantastisch apparaat… (Foto: via niels de jongh)
22-23_onthejob.indd 23 14-12-20 13:28