20 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
Marco is in juni 2020 begonnen, was al na vijftien uurtjes
solo, deed drie maanden later examen, en had in novem-
ber zijn papiertje binnen. Dat zijn recordcijfers. al gaat het
bij de geoliede operatie van andré Harte vaker soepel; je
hoort veel goede berichten over diens vliegschool daar in
het noord-Hollandse.
Ok Marco, altijd de openingsvraag: waarom ben je gaan
vliegen?
“Da’s eigenlijk een idee van m’n vriendin, roos. ik zat altijd
maar met X-Plane te simmen. Toen zei ze: ‘Weet je wat jij
moet gaan doen? jij moet eens echt gaan vliegen. Dat is
echt iets voor jou.’ En dat vond ik eigenlijk best een goed
idee!”
En je kon redelijk dichtbij aan de slag, op Vliegveld Midden-
meer. En nog met een bizar mooi toestel ook, die Sirius! Dat
vind ik tenminste altijd…
“jazeker, prachtig toestel. Hoewel ik met X-plane voorname-
lijk op de C-172 Skyhawk getraind heb. Maar dat is ook een
hoogdekker, en het toestel heeft in grote lijnen dezelfde ka-
rakteristieken als de Sirius. De verhouding tussen gewicht
en vermogen is wel wat anders.”
Je hebt dus wel wat aan X-Plane gehad?
“jazeker! ik vind dat die simulator het in z’n vliegkarakteris-
tieken zelfs nog wint van de nieuwe FS-2020. En ik heb
meteen toen ik met de opleiding begon alle kaarten en zo
geladen, dus ik kon meteen volop aan de bak, zowel in het
echt als met de sim.”
Ook die verdraaide windmolen die jullie daar hebben
staan? Die zit er ook een beetje goed in?
“absoluut! aan de wake-turbulence van dat gevaarte was ik
al gewend via X-Plane. Dat hebben ze prachtig erin verwerkt.
als dat ding draait merk je dat echt. Thuis achter je computer,
maar ook in werkelijkheid, bij het circuitjes vliegen.”
En de solo, hoe ging die?
“nou, ik zag ‘m dus totaal niet aankomen, want ik zat voor
mijn eigen idee toch nog wel krap in de uren. Toevallig was
mijn vriendin meegegaan naar het vliegveld, want het was
een prachtige middag. Maar ja hoor, Frans zei na een paar
‘touch and go’s’ op een gegeven moment: ‘ik stap uit. je
doet het zelf maar verder.’ Later zei hij trouwens: ‘als je
‘nee’ had gezegd had ik je wegens gebrek aan zelfvertrou-
wen uit de opleiding gegooid!’ Hij had vanaf de grond ook
nog een prachtig filmpje van mijn landingen gemaakt, en
dat hebben we samen nog uitgebreid bekeken en becom-
mentarieerd.”
En? Nu lekker tochtjes maken?
“ja ik ben al bijna door mijn verplichte solo-uren heen. Dat
werkt zo bij het rPL, je moet eerst vijf uren maken voordat
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“Nou, ik zag ‘m dus totaal Niet aaNkomeN”
“Je doet
het zelf
maar verder”
Naam Marco de Wit
Beroep Inkoop
leeftijd 40
uren tot solo 15
Vliegschool Adventure Flights, Vliegveld
Middenmeer
instructeurs André Harte en Frans Herinx
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. de meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o solo mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? goof
Bakker interviewt u dan graag.
mail: goofbak@planet.nl.
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 20 14-12-20 11:30