PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 19
Textron aviation waardeerde daarbij de Beechcraft King air 200 turbo-
prop op tot King air 260. in het toestel is zowel de cockpit als de cabine
op de laatste technologische standaard gebracht. nieuw zijn de innova-
tive Solutions & Support (iS&S) ThrustSense autothrottle, een Collins ae-
rospace rTa-4112 Multi-Scan weerradar en in het Collins aerospace Pro
Line Fusion geïntegreerde digitale controle van de cabinedruk. in de ca-
bine zijn nieuw ontworpen stoelen voorzien alsmede een verbeterde kli-
maatregeling. Het toestel kan tot negen passagiers vervoeren over 1.720
nm (3.185 km) bij een snelheid van 310 kts (574 km/h). De iS&S
ThrustSense autothrottle is beschikbaar als upgrade voor alle Beechcraft
King air 200’s met Pro Line Fusion avionica. in de loop van 2021 komt
deze upgrade ook beschikbaar voor King air 300-varianten.
Dassault Falcon 10
Het was op 2 december 2020 precies een halve eeuw geleden dat de
Dassault Falcon 10 voor het eerst vloog waarna het toestel in 1971 op
de markt kwam. De door twee elk 14,4 kn sterke Garret TFE731-2 tur-
bofans aangedreven zakenjet kon tot zeven passagiers vervoeren over
een afstand van 3.560 km bij een kruissnelheid van 912 km/h. Toen de
kleine zakenjet in 1989 uit productie werd genomen waren er 202
exemplaren gebouwd. De Falcon 10 is afgeleid van de Mystère 20 die
kort daarvoor op de markt was gekomen. De zakenjet werd in Frankrijk
als Mystère 10 gevoerd; voor de exportmarkt werd de aanduiding Falcon
10 gebruikt.
Piaggio P180 avanti
Met alle bij Piaggio aerospace gebouwde P.180 avanti turboprop-varian-
ten werd eind 2020 het miljoenste vlieguur opgetekend sinds de eerste
vlucht op 23 september 1986. Het prototype wordt tegenwoordig als
MSn 1002 (i-Pjar) nog steeds ingezet voor experimenten. Piaggio le-
verde tot op heden 246 door alessandro Mazzoni ontworpen P.180’s af.
Daarvan vliegen er momenteel nog 213 in onder meer amerika (95),
Europa (96), azië (18) en afrika en het Midden-Oosten (4). De oudste
(MSn 1004) vliegt nog steeds in amerika terwijl het toestel met de
meeste vlieguren MSn 1007 is die bij een Canadese operator ruim
11.000 uur optekende. Hoewel de fabriek al enige tijd in de etalage
staat, werden recent nog veertien avanti EVO’s besteld. Binnenkort
wordt hiervan een eerste afgeleverd bij de italiaanse luchtmacht. De
P.180 werd in een speciale kleur gespoten en gefilmd vanuit een volle-
dig gerestaureerde Piaggio P.166.
Ook de laatste in 2020 geplande vakbeurs is in het water gevallen: de National Business Aviation Con-
vention & Exhibition in het Amerikaanse Las Vegas. Daarvoor in de plaats kwam een virtuele variant:
VBACE. Met als belangrijkste nieuws de komst van de Beechcraft King Air 260.
Bijschrift
vBacE 2020
INDustrIE Door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
??
? ?
??
??
19_vbace2020.indd 19 14-12-20 11:30