Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 1-2021

18 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
StAtuSreport Door: ruud Vos – Foto’s: Dassault aviation
Dassault Falcon 6X
in het kort
Aantal piloten 2
Aantal passagiers max. 19
Motoren p&W pW812D, elk 59-62 kN
Lengte 25,68 m
Spanwijdte 25,94 m
Hoogte 7,47 m
Cabine (lxbxh) 12,3 x 2,58 x 1,98 m
Bagageruim 4,4 m3
Leeggewicht 20.830 kg
MtoW 35.135 kg
Max. snelheid Mach .90
Startaanloop MtoW 1.670 m
Landingsrol 756 m
Landingssnelheid 202 km/h
Vliegbereik (3 crew, 8 pax) 5.500 nm
(10.186 km)
Max. vlieghoogte FL510 (15.545 m)
voor extra daglichttoetreding. De cabinedruk zal op FL410 (12.497 m)
overeenkomen met een hoogte van 1.189 m. De maximale vlieghoogte
wordt FL510 (15.545 m). Bij Mach .85 wordt vervolgens een vliegbereik
voorzien van 5.100 nm (9.445 km) met acht passagiers en drie beman-
ningsleden.
cockPit
in de aanmerkelijk ruimere cockpit dan voorheen kan de op Honeywell Pri-
mus Epic gebaseerde next-Gen EaSy iii worden aangetroffen evenals het
FalconEye Combined Vision System (CVS). Dit in samenwerking met Elbit
Systems ontwikkelde CVS bestaat uit een vierde generatie camera met zes
sensoren. De gegevens afkomstig van deze zowel infrarood- als extreem
lichtgevoelige sensoren worden ‘gemengd’ met synthetic vision databases
waarin terreinbeelden, obstakels en luchthavengegevens zijn opgenomen.
Deze gecombineerde beelden worden vervolgens op een Head up Display
(HuD) getoond met een zichthoek van 30 x 40 graden. nieuw is ook het
Controller-Pilot Data Link Communication (CPDLC) systeem.
Daarnaast zal de 6X standaard worden uitgerust met een intuVue rDr-
4000 3D weerradar waarmee niet alleen bliksem en hagel kunnen wor-
den waargenomen, maar ook zich ontwikkelende onweersbuien op een
afstand van tot 320 nm (bijna 600 km), evenals een Doppler systeem
dat tot op 60 nm (111 km) turbulentie kan detecteren.
aanDrijving
Voor de aandrijving viel de keuze op Pratt & Whitney PW812D Geared Tur-
bofans. Deze 59-62 kn sterke ‘Pure Power’ turbofans zijn een variant van
de inmiddels gecertificeerde P&W PW814Ga en PW815Ga die Gulfstreams
G500 en G600 aandrijven. P&W bouwde voor Dassault zes PW 812D-mo-
toren. Een exemplaar heeft inmiddels op een teststand meer dan 2.200
uur gedraaid. Ook is een motor in een door Collins aerospace ontworpen
motorbehuizing ingebouwd om dienst te doen als zogenoemd Flying Test
Bed. Daarmee is ondertussen ook ruim 300 uur daadwerkelijk gevlogen.
Om het technische wel en wee te monitoren, worden de vliegtuigen uit-
gerust met FalconScan waarmee meer dan 100.000 parameters worden
gevolgd tegen enkele honderden in de huidige generatie Falcons. Deze
gegevens zijn wereldwijd zichtbaar voor Falconresponse grondteams.
Mocht zich ergens onderweg een storing voordoen, dan kan er direct in-
gegrepen worden.
markt
Door de opgelopen vertraging is de oorspronkelijke concurrentie er niet
minder op geworden. Zo heeft Bombardier in dit tweemotorige topsegment
momenteel twee varianten om tegen op te boksen: de Global 5000 en
5500 die respectievelijk 5.200 nm (9.630 km) en 5.900 nm (10.927) km
kunnen overbruggen, met maximaal zestien passagiers aan boord. De cabi-
nes van deze toestellen zijn echter maar 11 cm langer en bovendien een
fractie smaller (2,41 m) en lager (1,86 m) dan die in Falcon 6X.
Ook Gulfstream is een concurrent om rekening mee te houden. Hier
kan de G500 met maximaal negentien passagiers tot 5.300 nm (9.816
km) overbruggen. in deze zakenjet kun je uiteraard ook staan (1,88 m),
maar de cabinebreedte is nog weer eens tien cm minder dan die in de
Global-varianten. De cabinelengte in de G500 van 12,65 m is een rui-
me ‘liniaal’ meer dan in de 6X die door Dassault wordt aangemerkt als
de eerste ‘ultra widebody business jet’.
‘Pure Power’ Pratt & Whitney Geared Turbofan.
16-17-18_falcon6x.indd 18 14-12-20 10:07