PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021 17
als het toestel op 5 juli 2017 eindelijk vliegt, wordt echter gebruikge-
maakt van de vroegste versie van de Silvercrest-variant. Het kwaad is
dan al geschied omdat meerdere klanten die de 5X hadden besteld al in
2016 begonnen met het schrappen van orders. Hoewel de motorpro-
blemen overwonnen lijken, heeft Dassault er geen vertrouwen meer in,
waarna op 13 december 2017 de stekker uit het programma wordt ge-
trokken (Saillant detail: in juli 2019 trekt ook Cessna de stekker uit het
Hemisphere-project; de grootste Cessna zakenjet ooit die ook zou wor-
den aangedreven door Silvercrest turbofans).
Falcon 6X
Dassault blijft na dit besluit niet lang bij de pakken neerzitten. al in maart
2018 volgt de programmastart van de Falcon 6X die in de loop van
2021 moet vliegen en in 2022 op de markt moet komen. Het ontwerp
ervan wordt in mei 2019 ‘bevroren’. Dassault was op dat moment al be-
gonnen met de productie van onderdelen bij meerdere ‘satelliet pla-
teaus’ in Mérignac, Bordeaux en het amerikaanse Little rock.
Deze onderdelen komen allemaal ‘bij elkaar’ in Bordeaux waar de (van
de 5X overgenomen) boordsystemen van de eerste van drie prototypes
inmiddels zijn ingeschakeld. Ook tests van de elektrische systemen, de
hydraulica en het brandstofsysteem zijn inmiddels voltooid. Daarnaast is
het grondtestprogramma gestart en is een begin gemaakt met het tes-
ten van het DFCS. inmiddels is ook het tweede prototype bijna voltooid,
en vordert de bouw van het derde. Dat toestel krijgt een volledige inrich-
ting waarmee onder meer zaken als akoestiek, comfort en elektronica
zullen worden getest.
langer, luXer
De nieuwe zakenjet krijgt een lengte van 26,3 m en wordt daarmee 51
cm langer dan de 5X.
De spanwijdte en hoogte van respectievelijk 25,94 en 7,47 m wijken
niet veel af van die van haar voorgangster. Wel zijn de vleugels van de
6X aangepast vanwege de grotere tankinhoud waardoor het vliegbereik
met 300 nm (555 km) kon toenemen tot 5.500 nm (10.186 km) bij
Mach .80. Een bijzondere veiligheidsvoorziening zijn de onder druk ge-
brachte brandstoftanks. Om eventueel explosiegevaar te verkleinen
wordt gebruiktgemaakt van een inert gas dat in de tanks wordt gespoten
op het moment dat de brandstofvoorraad kleiner wordt.
De maximaal negentien passagiers worden in de 6X verwelkomd in een
cabine op stahoogte (1,98 m) met een lengte en diameter van respec-
tievelijk 12,36 m en 2,58 m. Voor extra comfort zorgen dertig extra grote
cabineramen. Boven de ingang zal een 31e raam als ‘SkyLight’ zorgen
Bijschrift
??
? ?
??
??
FalconEye Combined Vision System.ruimere next-Gen EaSy iii cockpit.
Plek voor maximaal negentien vlieggasten.
16-17-18_falcon6x.indd 17 14-12-20 10:07