16 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2021
Lang ging het bij de ontwikkeling van die 5X van een leien dakje. De
nieuwe zakenjet zou in het Dassault-palet tussen driemotorige Falcons
van het type 900LX en 7X worden geplaatst. Het toestel zou niet alleen
nieuw ontworpen vleugels krijgen, maar ook een geavanceerd Digital
Flight Control System (DFCS) waarmee niet alleen het richting- en hoog-
teroer en de rolroeren zouden worden aangestuurd, maar ook de
flap(eron)s en slats. Die combinatie zou steep approaches (6 graden)
op kritische luchthavens moeten vereenvoudigen.
Veel werd ook verwacht van de nieuw te ontwikkelen 50,93 kn sterke Sa-
fran-Snecma Silvercrest turbofans. Die zouden een kruissnelheid mogelijk
moeten maken van 865 km/h bij een vliegbereik van 5.200 nm (9.630
km). Passagiers zouden evenmin te klagen krijgen in een een cabine op
stahoogte (1,98 m) met een lengte en diameter van respectievelijk 11,97
m en 2,58 m. Op 2 juni 2015 wordt het model met het nodige ceremo-
nieel gepresenteerd. Daarbij wordt hardop gedacht aan een eerste vlucht
in september van dat jaar, gevolgd door certificatie eind 2016.
Problemen
al snel wordt echter duidelijk dat die eerste vlucht langer op zich zal la-
ten wachten. Begin 2016 wordt zelfs gesproken over een eerste vlucht
in 2017, gevolgd door marktintroductie in 2020. Safran heeft te kampen
met problemen waarbij de motorbehuizing van de turbofan bij hoge
temperaturen licht vervormt waardoor de beloofde prestaties niet waar-
gemaakt kunnen worden. Met de motor zelf is niets mis, stellen Snecma
en Dassault. Daar was al ruim 500 uur mee gevlogen terwijl op de
grond nog eens 3.500 uur was getest.
De tweemotorige Dassault Aviation Falcon 6X die op 8 december 2020 haar publieksdebuut beleefde in
Bordeaux-Mérignac, had er eigenlijk helemaal niet moeten zijn. Want de Franse fabrikant had in oktober
2013 heel iets anders in gedachten toen de 5X werd geïntroduceerd als nieuwste en grootste widebody
Falcon ooit…
rOLLOuT Dassault Falcon 6X
StAtuSreport Door: ruud Vos – Foto’s: Dassault aviation
16-17-18_falcon6x.indd 16 14-12-20 10:07