44 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2013
dig uit metaal is vervaardigd. Opmerkelijk is de
V-staart die later op meerdere ontwerpen van
Mooney terug te vinden is. De piloot van de
Honey Bee heeft meer geluk dan zijn Wee
Bee-collega, want hij beschikt over een norma-
le cockpit, zodat hij op een stoeltje het vlieg-
tuig kan besturen. Ook de Honey Bee wordt
niet in serieproductie genomen, maar opnieuw
worden er enkele exemplaren als kit verkocht.
Het prototype ontsnapt aan vernietiging omdat
het ten tijde van de brand in het museum van
San Diego nog in gebruik is bij een vliegclub
op Montgomery Field. In 2004 schenkt de Ex-
perimental Aircraft Association het prototype
aan het inmiddels herbouwde museum.
Queen Bee
Met de Queen Bee, we zij inmiddels in de zes-
tiger jaren beland, zet Beecraft de kroon op het
werk. Het gaat om een voor die tijd moderne
door: jozef Mols
De Honey Bee beschikt over een normale cockpit.
Deze Honey Bee wacht op restauratie.
De Queen Bee is vierzitter met elektrisch in-
trekbaar landingsgestel.
Voor het brandschot een 180 pk sterke
Lycoming O-320-A1A.
Beecraft Honey Bee in het kort
Aantal plaatsen 1
Motor Continental A-65 van 65 pk
Lengte 5,2 m
Spanwijdte 8,8 m
Leeggewicht 249 kg
MTOW 390 kg
Maximale snelheid 193 km/h
Klimvermogen 5,6 m/sec
Beecraft Queen Bee in het kort
Motor Lycoming O-320-A1A,180 pk
Aantal plaatsen 4
Lengte 6,65 m
Spanwijdte 9,75 m
Hoogte 2,31 m
Leeggewicht 540 kg
MTOW 975 kg
Klimvermogen 4,6 m/sec
Kruissnelheid 249 km/h
Vne 311 km/h
Overtreksnelheid 89 km/h
Vliegbereik 1.000 km
Plafond 4.500 m
vierzitter met elektrisch intrekbaar landingsge-
stel. Het vliegtuig wordt aangedreven door een
Lycoming O-360 A-1-A van 180 pk, die zijn
brandstof krijgt uit twee tiptanks van glasvezel.
De cockpit van de Queen Bee vertoont
sterke gelijkenis met die van de Ryan Navion.
Om gewicht te besparen wordt veelvuldig ge-
bruikgemaakt van kunststoffen, iets wat voor
die tijd revolutionair is. Opnieuw wordt slechts
één prototype gebouwd, niettegenstaande de
belangstelling van een Australische firma om
de Queen Bee in serie te bouwen en te verko-
pen op de markt voor reisvliegtuigen uit de
middenklasse. Dit project wordt echter niet
verwezenlijkt en het prototype wordt in 1978
volledig vernield tijdens de brand in het San
Diego Aerospace Museum.
De kenmerkende V-staart.
historie
42-43-44_Wee Bee.indd 44 13-12-12 12:24