PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2013 21
nagementsysteem, terwijl BMW Group Design-
works USA verantwoordelijk wordt voor het in-
terieur. Er zullen in de 1,82 m brede cabine in
ieder geval vier stoelen worden geplaatst die
elk kunnen worden omgetoverd tot ligbed. Alle
stoelen krijgen zowel verstelbare hoofd- en
armsteunen als elektrisch instelbare lenden-
steunen. Bijzonder is hier de stoelverwarming
en elektrische massage.
Testen
Hoewel de Legacy 500 al eind 2011 had
moeten vliegen, vond de eerste vlucht bijna
een jaar later plaats vanwege problemen met
de sofware voor de fly-by-wire besturing. In
eerste instantie zou deze door Parker Ae-
rospace worden geleverd, maar die slaagde er
niet in de problemen op te lossen. Pas toen
BAE System het stokje van Parker overnam,
werd de oorzaak gevonden en aangepakt.
Door deze vertraging komt het toestel pas in
de loop van 2014 op de markt en verschuift
de marktintroductie van de Legacy 450 als ge-
volg hiervan naar 2015.
Kort na de eerste vlucht is Embraer be-
gonnen met het vliegklaar maken van het
tweede prototype. Een derde toestel is inmid-
dels getest op het kunnen doorstaan van blik-
seminslagen terwijl het ook te maken kreeg
met High Intensity Radiated Fields (HIRF).
door: ruud Vos – Foto’s: EmbraEr
Embraer Legacy 500
in het kort
Bemanning/passagiers 2/8-12
Motoren 2 x HTF7500E, 33,4 kN
Lengte (m) 20,52
Spanwijdte (m) 20,25
Hoogte (m) 6,784
Cabinelengte (m) 8,17
Cabinehoogte (m) 1,82
Cabinedoorsnede (m) 2,08
Kruishoogte (FL) 450 (13.716 m)
Kruissnelheid 871 km/h
Vliegbereik (nm) 3.000 (5.556 km)
Prijs (US$) 19.875.000
Rockwell Collins Pro Line Fusion-cockpit; fly-by-wire.
De eerste vlucht op 27 november 2012 duurde 1:45 uur. Strak, eigentijds interieur.
Het Legacy-trio gaat tevens als proefkonijn
dienen voor het Aircraft Health Analysis &
Diagnosis (AHEAD) systeem waarmee onder-
weg onderhoudsdata worden verzameld, die
moeten leiden tot een vereenvoudiging van
het onderhoud en het plannen daarvan. De
gegevens worden via datalink naar de grond
verzonden.
Concurrentie
De Legacy 500 wordt in een marktsegment
geplaatst waarin naast de Learjet 60XR en
70/75 ook Cessna’s Citation Sovereign en de
nieuw te ontwikkelen Citation Latitude naar de
kopersgunsten dingen.
20-21_Embraer Legacy 5.indd 21 13-12-12 09:50