Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

AIRBUS
A330 MRTT
Canada heeft bij Airbus getekend
voor vier nieuwe A330-200 Multi
Role Tanker Transport (MRTT) vlieg-
tuigen. Daarnaast worden vijf be-
staande A330’s voor deze doelein-
den omgebouwd. De eerste om te
bouwen Airbus A330-200 is inmid-
dels uit de spuithal op EuroAirport
Basel-Mühlhausen gerold. Het vlieg-
tuig krijgt in eerste instantie een vip-interieur aangemeten, pas later wordt het bij Airbus om-
gebouwd tot MRTT.
In augustus 2022 sloot Canada al een contract met de International Air Finance Corporation
voor de aankoop van twee acht jaar oude A330-200’s die een deel van de verouderde CC-
150 Polaris-vloot van de Royal Canadian Air Force (RCAF) moeten vervangen. De vijf huidige
CC-150’s begonnen hun leven tussen 1987 en 1988 als reguliere Airbus A310’s bij de ter
ziele gegane Canadese luchtvaartmaatschappij Wardair. Ze kwamen in 1992 in dienst bij de
RCAF en vervulden daar verschillende rollen. n
A321NEO
Wizz Air heeft bij Airbus 75
A321neo’s besteld. Indigo
Partners, het moederbedrijf van de prijsvechter, tekende in november 2021 bij Airbus voor
255 A320neo’s. Daarvan zouden er 102, waaronder 27 XLR-varianten, naar Wizz Air gaan.
Die worden tussen 2025 en 2027 geleverd.
Onderdeel van de order was tevens een koopoptie voor nog eens 75 Airbussen. Deze optie
mag nu van de aandeelhouders van Wizz Air worden omgezet in een vaste bestelling. De 75
nieuw bestelde toestellen moeten in 2028 en 2029 geleverd worden.
De Turkse prijsvechter Pegasus Airlines heeft bij Airbus een aanvullende order geplaatst voor
36 Airbus A321neo’s. De toestellen gaan plaats bieden aan 239 passagiers en moeten eind
2029 geleverd zijn.
De maatschappij zette in december 2017 uitstaande opties voor 25 A320neo-varianten om
in een vaste order voor 25 A321neo’s met ACF (Airbus Cabin Flex) cabine-inrichting. Pegasus
had in 2012 al 75 toestellen besteld (18 A321neo’s en 57 A320neo’s) met 25 opties. n
H175
De Civil Aviation Administration of China (CAAC)
heeft typecertificering verleend aan de H175 su-
permediumhelikopter van Airbus Helicopters, ne-
gen jaar nadat het type was gecertificeerd door EA-
SA (European Union Aviation Safety Agency).
Het certificaat maakt de weg vrij voor de export
van de zeven ton zware tweemotorige helikopter
naar China. Airbus Helicopters had het model ont-
wikkeld als een joint-venture met de Chinese Harbin Aviation Industry Group onder de aan-
duiding EC175. Volgens de fabrikant worden dit jaar vier exemplaren overhandigd aan klanten
in China.
Er vliegen momenteel al zeven H175’s met een Chinese registratie. In 2018 ontving de
Hongkong Government Flying Services (GFS) als eerste operator ter wereld de H175 in de
configuratie als politiehelikopter. Hongkong gebruikt de helikopters ook voor reddingsoperaties
op zee tot 200 nm (370 km) van het vasteland.
Airbus heeft tot nu toe 53 H175’s afgeleverd waarmee inmiddels 185.000 uur is gevlogen.
De grootste operator van het type is het Belgische bedrijf NHV uit Oostende. n
PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 9
BELGIË
SCAF
De Belgische regering heeft het licht op
groen gezet voor deelname aan het Euro-
pese SCAF-programma. In 2017 hebben
Duitsland en Frankrijk dit programma voor
een ‘Systeme de Combat Aérien du Futur’
opgestart, waarna ook Spanje toetrad tot
de groep. België krijgt binnen de groep de
status van ‘waarnemer’ en neemt deel
aan het technologisch onderzoek en de
ontwikkeling van het vliegtuig. De deelna-
me kost België zo’n 360 miljoen euro.
Frankrijk, Duitsland en Spanje brachten
eerder al 3,2 miljard euro samen om te-
gen 2027 een eerste prototype van een
Next Generation Fighter te kunnen bou-
wen. Het toestel moet vanaf 2040 in ope-
rationele dienst komen. Het SCAF-project
omvat, naast de bouw van het toestel zelf,
ook de ontwikkeling van onbemande dro-
nes die in ‘zwermen’ moeten opereren en
vanuit het vliegtuig worden geleid. n
F-35A
Bij Lockheed Martin neemt de eerste F-
35A voor de Belgische luchtmacht steeds
vastere vormen aan. Na het plaatsen van
de kap, het installeren van de elektronica
en het monteren van de motor heeft de
straaljager zijn stealth-coating ontvangen.
Naar verwachting zal het toestel tegen het
einde van het jaar officieel worden gepre-
senteerd. België neemt niet zoals gepland
dit jaar nog twee F-35A-gevechtsvliegtui-
gen in ontvangst. De levering van de eer-
ste toestellen wordt geweigerd, omdat ze
nog niet kunnen worden geleverd met de
nieuwste software. België heeft 34 F-
35A’s besteld, die op dit ogenblik bij Lock-
heed Martin in productie zijn. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 14-08-2023 15:53