PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 63
tive Airport (MYF) in San Diego, Californië. De gezagvoerder is de pilot
flying en de copiloot is de pilot monitoring.
Om 11:15 uur ontvangen ze via de radio de automatische weersinfor-
matie van het vliegveld.
Vervolgens bespreken ze de vliegroute en de benodigde brandstof.
Nadat de pre-start checklist is afgewerkt, worden om 11:32 uur de drie
motoren gestart.
Om 11:36 uur beginnen de piloten aan de after-start/before-taxi-check-
list, waarbij kort wordt besproken wat de triminstelling van het stabilo
moet zijn. Er wordt opgemerkt: “We zitten behoorlijk ver achterin”, hierbij
waarschijnlijk doelend op de gewichtsverdeling waardoor het zwaarte-
punt achterin zit.
De snelheden worden bevestigd met de opmerking “groen, 112” en ze
besluiten dat ze de start niet zullen afbreken wanneer er bij een snel-
heid voorbij de 80 knopen (148 km/h) iets misgaat. Om 11:39 uur,
wanneer de checklist is afgewerkt, komt het vliegtuig in beweging en
taxiet het naar baan 28R. Dit is de langste baan van MYF met een be-
schikbare startlengte van 1.400 meter. Dat houdt niet over voor een Fal-
con 900EX, waarvoor de gemiddelde veilige ondergrens 1.589 meter is.
De piloten plannen dus een zogenoemde ‘short field take-off’.
TAKE-OFF
De start wordt ingezet om 11:46 uur. De bemanning ziet dat de snel-
heid toeneemt en bij het bereiken van de startsnelheid zegt de copiloot
“V1”, gevolgd door “rotate”. De gezagvoerder trekt het stuur naar achte-
ren, maar er gebeurt niets. Na vijf seconden besluit de gezagvoerder de
start af te breken. Hij brengt de gashendels naar achteren en begint te
remmen. Onderwijl zegt hij tegen de copiloot dat hij niet kon opstijgen.
De copiloot vraagt om “thrust reversers”, maar de gezagvoerder zegt dat
hij “dat niet kan”, gevolgd door herhaalde uitroepen van “we kunnen
niet”. Dan rijdt het vliegtuig voorbij het einde van de baan.
De Falcon rolt ongeveer 100 meter door, waarbij het een berm raakt. Al-
le drie de landingsgestellen worden hierdoor afgerukt. Het vliegtuig glijdt
Bijschrift
??
? ?
??
??
De Falcon kwam gevaarlijk dicht bij de antennes.
De drie landingsgestellen sneuvelden.
Crashlocatie vanuit de lucht. (Foto: Noel Philips)
62-63-64_incidentanalyse.indd 63 15-08-2023 12:08