PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 61
percharger lijnmotor had. Op de afleveringsvlucht naar New York begaf
de supercharger het boven Texas. Bij de voorzorgslanding raakte het toe-
stel dusdanig beschadigd dat het niet meer op tijd was voor deelname
aan de race. Cochran verving de Conqueror in de 2-G door een Pratt &
Whitney R01535 Twin Wasp Jr. motor met 700 pk. Daarna kocht Ho-
ward Hughes het vliegtuig van haar en vestigde op 13 januari 1936 een
nieuw coast-to-coast record in negen uur en 26 minuten.
GAMMA 2-H
De 2-H was de zevende en laatste civiele Gamma. Deze tweezitter had
een Wright Cyclone-motor. De 2-H ging van hand tot hand. Russel Thaw
kocht hem nadat hij met het toestel derde was geworden in de 1935
Bendix-race. Jacqueline Cochran was in 1938 voor korte tijd eigenaresse
en gaf hem door aan uitgever en gezondheidsmagnaat Bernarr Macfed-
den voor deelname aan de 1938 Bendix-race. Een groundloop vlak voor
de start belette hem echter om deel te nemen.
De laatste Gamma werd in 1942 in dienst genomen als UC-100 door
de U.S. Army. In 1945 kocht Continental Airlines het toestel toen het na
WOII overbodig geworden was. Verder is er niets meer over bekend. Eén
andere civiele Gamma werd gedeeltelijk gebouwd, maar nooit afge-
maakt. De onderdelen werden gebruikt om de 2-G en de 2-H te repare-
ren.
GAMMA 2-E
De 2-E was het militaire exportmodel die voor Northrop het geld in het
laadje bracht. Hij was gelijk aan de XA-13, met als enig verschil een mi-
trailleurpost op de rug. China kocht er 51 van. De 2-E was het laatste
vliegtuig dat de unieke stroomlijnbeplating over het landingsgestel had.
Omstreeks 1925 verving Northrop het landingsgestel dat drie poten had
in een eenpootsunit met een gedeeltelijke bekleding. Een tussenstap
was de installatie van een landingsgestel dat naar achteren werd opge-
trokken in een stroomlijnbehuizing onder de vleugel.
De laatste fase was een volledig naar binnen intrekbaar landingsgestel.
De Douglas 8A-grondaanvalsvliegtuigen die in mei 1940 actief waren bij
de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger, zijn nazaten van deze
A-17A’s.
OVERNAME DOOR DOUGLAS
In 1928 werd Northrop overgenomen door Douglas en John Northrop
ging in augustus 1939 opnieuw verder met Northrop Aircraft. Bij Doug-
las zag een XBT-2 naar een ontwerp van Northrop het licht en werd ont-
wikkeld tot de wereldberoemde SBD Dauntless duikbommenwerper.
Het toestel had veel succes in de Stille Oceaan tegen de Japanse vlieg-
dekschepen. John Northrop overleed op 18 februari 1981.
DE NORTHROP GAMMA 2-D
IN HET KORT
Bemanning 1
Motor Wright Cyclone SR-1820-F3,
710 pk
Lengte 9,5 m
Spanwijdte 14,58 m
Hoogte 2,54 m
Leeggewicht 1.868 kg
MTOW 3.330 kg
Kruissnelheid 346 km/h
Maximumsnelheid 364 km/h
Dienstplafond 6.000 m
Afstandsbereik 3.148 km
De Gamma 2-B Polar Star voor Zuidpoolexpedities.
58-59-60-61_northropgamma.indd 61 15-08-2023 11:58