Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 09-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023 5
Onlangs was ik na jaren weer eens een mid-
dagje in het Aviodrome. Mijn bezoek duurde te
kort: ik had meer willen zien en meer willen le-
zen. Oude vliegtuigen hebben een bepaalde
aantrekkingskracht. Vooroorlogse modellen van
Fokker, De Havilland en Junkers, maar ook de
eerste generatie straaltoestellen: wat een pio-
nierswerk! Als je ziet hoe snel de luchtvaart zich
in de eerste decennia van de twintigste eeuw
ontwikkelde, lijkt het wel alsof we de laatste
veertig jaar een beetje hebben stilgestaan. Dat
is maar schijn natuurlijk, zeker op het gebied
van vliegveiligheid is er ontzettend veel veran-
derd. De volgende grote stap is de brede intro-
ductie van duurzame motoren (pag. 28 en 29).
Op vliegshows zie je vaak een mix van klassiek
en modern. Zo ook in ‘Oshkosh’, waar colum-
nist en piloot Jan Cocheret eind juli een bezoek
bracht. Zoon Christian landde er met de Cessna
170 van de familie Cocheret en ook dat was
spectaculair (pag. 24). Wat ze zowel in het
Aviodrome als in ‘Oshkosh’ weten, is dat de
jeugd de toekomst heeft. Wie zijn onze ontwer-
pers, piloten en technici in 2030 of 2040? Je
kunt kinderen niet vroeg genoeg enthousiast
maken voor een luchtvaartcarrière. Hoe vaak
hoor je volwassenen met tientallen jaren ‘erva-
ring’ niet zeggen dat de kiem werd gelegd in
hun jonge jaren? Alleen al in dit nummer komt
dat meerdere malen terug (zie pag. 22, pag. 37
en pag. 56).
De vonk hoeft overigens niet per se op kinder-
leeftijd al over te springen. Gelukkig maken veel
mensen ook op latere leeftijd nog een keuze
voor de luchtvaart. Joeri Borrius was al dertig
toen hij in augustus 2005 in de ban raakte van
het vliegen. Hij zette alles op alles om verkeers-
vlieger te worden. In deze Piloot en Vliegtuig
vertelt hij hoe hem dat verging, maar ook waar-
door zijn plannen zo onverwacht werden door-
kruist (pag. 38).
Op de Piloot en Vliegtuig AirFair van zaterdag 9
september op Teuge hopen we bezoekers van
alle leeftijden te verwelkomen. Als u dit nog
leest vóór 9 september: van harte welkom!
Alle leeftijden
‘De
lucht-
vaart
heeft
veel
jonge
mensen
nodig’
Pilot report
16 Gogetair G750 Vliegen met de laatste variant
Status report
28 DA40 met elektromotor eDA40 vliegt voor het eerst
45 Comp Air CA 6.2 Bouwkit voor zes inzittenden
57 Harbin Y-12F Turboprop krijgt typecertificaat
Typebeschrijving
29 Liaoning RX1E Elektrische vierzitter uit China
44 Bushliner Cyclone 1850 Replica Cessna 185 in kitvorm
52 Klemm 35D Een elegante trainer
En verder
66 Volgende maand
66 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
38 Luchtvaartenthousiaste-
ling Joeri Borrius maakte in juni als
‘first officer’ een retourvlucht tussen
Spanje en Duitsland op een King Air
C90. Een geweldige ervaring, zo blijkt
uit zijn verslag voor Piloot en Vlieg-
tuig. Het liefst had hij als veertiger
een carrièreswitch tot verkeersvlieger
gemaakt, maar die lang gekoesterde
wens moest hij begin 2022 na een
onthutsend slechtnieuwsbericht laten
varen.
46 Gedurende de eerste jaren na de Tweede Wereldoor-
log herrijst de Franse luchtvaartindustrie uit de as. Maar de
hele infrastructuur is in puin gelegd, en noch de Britten noch
de Amerikanen wensen hun hulp aan te bieden. Ze zijn im-
mers niet van plan toe te laten dat Frankrijk een te duchten
concurrent zou worden op de luchtvaartmarkt. En dus krijgen
Franse fabrikanten opdracht een eigen bommenwerper te ont-
wikkelen.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
62 In februari 2021 wil de eigenaar van een Dassault
Falcon 900EX EASy met een andere passagier naar Kona
International Airport op Hawaii vliegen. Aan boord bevinden
zich twee piloten, een stewardess en de twee passagiers. De
gezagvoerder van de Falcon 900 blijkt echter niet te beschik-
ken over een typerating voor deze zakenjet. Sterker nog: hij
heeft helemaal geen geldig vliegbrevet meer. Dat loopt niet
goed af.
04-05_inhoudsopgave.indd 5 15-08-2023 13:36