46 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2023
Op het gebied van de gevechtsvliegtuigen is snel duidelijk dat straal-
vliegtuigen in de toekomst het luchtruim zullen beheersen. Bestellingen
voor bommenwerpers met propelleraandrijving worden dan ook gean-
nuleerd. Wanneer 1945 op zijn einde loopt, wenst de Franse luchtmacht
een bommenwerper te laten bouwen met een gewicht van 28 ton die
in staat is vijf ton bommen te vervoeren over een afstand van 3.000 km
met een snelheid van minimaal 900 km/h en op een hoogte van 9.000
meter. Inmiddels heeft ook in Amerika de overheid een dergelijk pro-
gramma opgestart, waardoor onder meer de North American XB 45, de
Convair XB 46, de Martin XB 48 en de Boeing XB 47 zijn ontworpen. In
Engeland wordt dan gewerkt aan soortgelijke vliegtuigen zoals de English
Electric Canberra, de Short Sperrin en de beroemde V-bommenwerpers
als resultaat. Geen enkel Amerikaans of Brits ontwerp heeft echter reeds
het luchtruim gekozen wanneer de Franse overheid haar wensen te ken-
nen geeft aan de Franse constructeurs. De enige straalaangedreven
bommenwerpers die gevlogen hebben, zijn dus de Junkers JU-287 en
de Arado AR-234, waarvan de laatste zelfs al operationeel tijdens de
Tweede Wereldoorlog.
In maart 1946 krijgt M. Robin de opdracht van de Franse regering om
toe te zien op het ontwerp en de bouw van prototypes van een straal-
aangedreven bommenwerper. In eerste instantie bestelt men één proto-
type van de SNCA NC 270 en twee vliegende schaalmodellen van de
NC 271. Anderzijds ontvangt Sud Ouest op 25 mei 1946 een contract
voor de bouw van twee experimentele vliegtuigen, de SO M1 en SO
M2. Deze moeten uiteindelijk leiden tot de bouw van de bommenwer-
per SNCASO SO.4000, waarbij SNCASO staat voor Société Nationale
des Constructions Aeronautiques du Sud Ouest.
SCHAALMODELLEN
Zowel SNCA als Sud Ouest volgt dezelfde werkwijze bij het ontwikkelen
van hun modellen. Eerst maken ze gebruik van schaalmodellen op
Gedurende de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog herrees de Franse luchtvaartindustrie uit de as.
Maar de hele infrastructuur was in puin gelegd, en noch de Britten noch de Amerikanen wensten hun
hulp aan te bieden. Ze waren immers niet van plan toe te laten dat Frankrijk een te duchten concurrent
zou worden op de luchtvaartmarkt.
DE EERSTE FRANSE STRAALBOMMENWERPER
HISTORIE Door: Jozef Mols
De SO M1 op een in beslag genomen Heinkel.
46-47-48_sncaso.indd 46 15-08-2023 09:28